Vill du ha ett snabbt svar - sök i databasen: Anpassad Google-sökning 9 frågor/svar hittade Ljud-Ljus-Vågor [21383] Ursprunglig fråga: vattenvågor går från ett område med våghastigheten 2,0 cm/s till ett annat område meed våghastigheten 3.0 cm/s. För vilka infallsvinklar inträffar totalreflektion av vattenvågorna? Svar: sin(q2)/sin(q1) = n1/n2 = (1/v1)/(1/v2) = v2/v1 = 3.0/2.0 = 3/2 Vid totalreflektion är q2 = 90o och alltså (se fråga 9810 )
sin(q1) = 2/3 och infallsvinklar större än q1 = sin-1(2/3) = 41.8o totalreflekteras, se nedanstående figur. Nyckelord: totalreflektion [9]; ljusbrytning [26]; 1 https://gamla.pluggakuten.se/forumserver/viewtopic.php?id=22132 Ljud-Ljus-Vågor [21267] Fråga:
Hej
Då man ser luften "röra" på sig ovan en eld eller i en varm öken. Vad är det man ser då? Man kan ju inte se luft eller värme, vad är det man ser? Har detta fenomen ett namn? Snälla svara på detta!
/Jennie A, Grevåker, Hammerdal Svar: Det fenomen du syftar på är en tillämpning av fenomenet "undre hägring" i fråga 629 : Hägring är ett optiskt fenomen som beror på ljusstrålarnas brytning och reflexion mot luftlager av olika täthet och som uppträder då atmosfärens brytningsindex varierar med höjden. (hägring ) I fråga 4300 visas hur brytningsindex varierar med luftens densitet. Om luften närmast marken är varmare så är densiteten lägre och därmed är brytningsindex lägre. Om ljuset från föremålet kommer in med en liten vinkel mot marken, så kommer ljuset att totalreflekteras (se fråga 9810 ) -- samma sak som händer med ljus som faller in nerifrån mot en vattenyta, se fråga 13803 . Den flimrande effekten uppkommer av luftens turbulens. Nyckelord: hägring [4]; totalreflektion [9]; Ljud-Ljus-Vågor [19508] Ursprunglig fråga: Svar: Praktiskt: Se figuren nedan från ovanstående fråga. Även den omvända strålgången är möjlig. Infallsvinklar nära 90o tillåter lite transmission till det nedre (tätare) mediet. Vid passage från tunnare till tätare medium ges reflektionen av Fresnels formler, se fråga 15480 . Observera att reflektionsförmågan enligt Fresnels formler går mot 100% då infallsvinkeln går mot 90o. Nyckelord: totalreflektion [9]; Ljud-Ljus-Vågor [17147] Svar: Om du betraktar urtavlan i vattnet nästan från sidan (stor infallsvinkel i) så finns inga strålar som kommer från urtavlan. Det finns nämligen en gränsvinkel som definierar ett område (grått i figuren) där inga strålar från urtavlan kan komma ut. Se fråga 9810 för hur man beräknar gränsvinkeln. Det du ser i det grå området är alltså precis vad du antyder: en spegelbild. Det är alltså ljusstrålar från vattnet som totalreflekteras och kommer ut i riktningar med stor infallsvinkel i. Nyckelord: ljusbrytning [26]; totalreflektion [9]; Ljud-Ljus-Vågor [16611] Svar: Nyckelord: teleskop [10]; totalreflektion [9]; 1 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/db/Binocular-optics.png Ljud-Ljus-Vågor [15480] Svar: R = (n-1)2/(n+1)2 För glas med n=1.5 får vi R = (0.5)2/(2.5)2 =(1/5)2 = 0.04 = 4% För snett infall ökar reflektionen med ökande infallsvinkel (mäts i förhållande till normalen på gränsytan) om vi kan bortse från polarisationen. Uttrycket är inte allför komplicerat, se nedanstående figur från Fresnel_equations . Figuren visar reflektionskoefficienten som funktion av infallsvinkeln dels för ljus från ett tunnare till ett tätare medium (n1 < n2) och från ett tätare till ett tunnare medium (n1 > n2). I det senare fallet får man totalreflektion från en viss gränsvinkel. De båda kurvorna i varje diagram är infallande strålens polarisation. Nyckelord: ljusreflektion [18]; totalreflektion [9]; #ljus [63]; Ljud-Ljus-Vågor [13803] 2) Om man doppar fingret i ett glas med vatten ser fingrarna större ut, varför? Beror det på att ljusstrålarna träffar samma punkt, eftersom glaskroppen är böjd?
Tack! Svar: n1*sin(i) = n2*sin(r) där n1 och n2 är respektive mediers brytningsindex. För vatten är brytningsindex ungefär 1.3 och för luft 1.0. Gränsvinkeln (när r=90o) för brytning ges då av 1.3*sin(i) = 1.0*sin(90o) dvs sin(i) = 1/1.3 = 0.77, i = 50o Se även länk 1 och snackset Totalreflektion under länk 2. Reflection and Refraction är en bra animering av reflektionslagen. 2 Ja, det beror på glas/vatten kroppens form. Den (egentligen glasets yttre yta) fungerar som en positiv lins (vanligt förstoringsglas). Se även fråga 9810 Nyckelord: totalreflektion [9]; ljusbrytning [26]; 1 http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/phyopt/totint.html Blandat [629] Svar: Uppkomsten av en "undre" hägring förklaras i bilden nedan. Om luften närmast marken är varmare så är densiteten lägre och därmed är brytningsindex lägre. Om ljuset från föremålet kommer in med en liten vinkel mot marken, så kommer ljuset att totalreflekteras - samma sak som händer med ljus som faller in nerifrån mot en vattenyta, se fråga 13803 . En "övre" hägring (hägringen är ovanför den direkta bilden av föremålet - föremålet kan tom vara osynligt under horisonten) uppkommer på samma sätt förutom att luften nära marken är kallare än luften ovanför (en s.k. inversion). Observera: Du har säkert sett hur asfalten blir helt
blank på långt håll en varm sommardag. Det beror på att himlen "speglar
sig" i luftskikten. Det som ser ut som vågor, eller darrningar, är luftvirvlar. Att bilden blir upp och ner är samma fenomen som att spegelbilden
i en sjö av träden vid strandkanten blir upp och ner. Läs: Boken "Varför är himlen blå"
av Göran Grimvall innehåller en trevlig beskrivning av olika
typer av hägringar. Se även artikeln om hägringar i Ufologiskt misstolkningslexikon online , hägring , Hägring Mirage och länk 1 nedan. Nyckelord: hägring [4]; totalreflektion [9]; Ljud-Ljus-Vågor [9810] Svar: q betecknar infallsvinkeln (vinkeln mot normalen). Gränsvinkeln för totalreflektion är (brytningslagen): qc = sin-1(n2/n1) Här antas om brytningsindexen för de båda medierna att
n1 > n2 . Totalreflektion inträffar då q > qc, gränsen är alltså då utgångsvinkeln är 90o. Nyckelord: totalreflektion [9]; ljusbrytning [26]; #ljus [63]; Frågelådan innehåller 7624 frågor med svar. ** Frågelådan är stängd för nya frågor tills vidare **
|
Denna sida från NRCF är licensierad under Creative Commons:
Erkännande-Ickekommersiell-Inga bearbetningar.