Välkommen till Resurscentrums frågelåda!

Vill du ha ett snabbt svar - sök i databasen: Anpassad Google-sökning
(tips för sökningen).
Använd diskussionsforum om du vill diskutera något.
Senaste frågorna. Veckans fråga.

10 frågor/svar hittade

Ljud-Ljus-Vågor [19128]

Hur fungerar en självfokuserande kikare?

Hur fungerar en självfokuserande kikare? Hur kan kikaren ställa in sig själv efter personer med olika syn (synfel)?
/Anna G, Stenungsund

Intressant fråga - det går naturligtvis inte! Autofokus för kikare är bara en marknadsföringsploj, se länk 1. I själva verket är kikarna med autofokus konstruerade så att de fokuserar på oändligt avstånd och har stort skärpedjup. Till en del kan även ögats egna autofokusering korrigera för ändligt avstånd genom att ögonlinsen ändrar form.

För att åstadkomma riktigt autofokus behöver systemet ha en inbyggd detektor. I elektroniska kameror finns ju detta. Det finns flera sätt att åstadkomma autofokus. Det enklaste är att maximera kontrasten - gränslinjen mellan ljust och mörkt är skarpast om man har korrekt fokusering. En annan metod är att använda ultraljud eller infrarött ljus. Se vidare Autofocus och länk 2.

Nyckelord: teleskop [10]; ögat [18]; #ljus [63];

1 http://www.bestbinocularsreviews.com/self_focusing_binoculars.php
2 http://electronics.howstuffworks.com/autofocus.htm

Vad händer med bilden när den går igenom en kikare som den i länk 1?
/Patrik L, Nya Elementar, Bromma

Patrik! Det finns en bra beskrivning i Porro_prism . Två speglingar (totalreflektion) bevarar vänster/höger och vänder bilden upp-och-ner. Eftersom systemet med två positiva linser också vänder bilden upp-och-ner, så blir slutresultatet en rättvänd bild.

Nyckelord: teleskop [10]; totalreflektion [9];

1 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/db/Binocular-optics.png

Var det Galileo Galilei som uppfann teleskopet?

Hej! Jag läste en fråga ställd av signaturen Stefan Nilsson, Älvstranden, Munkfors. Han undrade om det var Galileo Galilei som uppfann teleskopet. Signaturen /KS/lpe svarade att det var en holländsk glasögonmakare som var den egentliga uppfinnaren. Jag antar att hon/han menar Hans Lipperhey. Det var väl han som uppfann kikaren och inte teleskopet? Ordet teleskop förklaras i Svenska Akademiens ordlista - "instrument för astronomiska observationer". Min fråga är alltså densamma som Stefan Nilssons: Var det inte Galileo Galilei som uppfann teleskopet?
/Linnea N, Smedbergsskolan, Vansbro

Linnea! Frågan du refererar till är 4540 nedan.

Svenska Akademins Ordlista är utmärkt för att kontrollera stavningen på ord, men för korrekta definitioner är Nationalencyklopedin och Svenska Akademins Ordbok (SAOB, länk 1) mycket bättre. SAOB säger om Teleskop:

1) i sht astron . optiskt instrument (se d. o. 1 a ) (bestående av i varandra hopskjutbara delar) med starkt förstorande objektivlins(er) l. spegelobjektiv o. avsett för observation av mycket avlägset beläget l. belägna föremål, särsk. för astronomisk observation;
Lite kryptisk förkortningssvenska, men oftast den mest pålitliga definitionen av ord. SAOB innehåller även exempel på hur orden använts genom tiden.

Det är alltså konstruktionen och inte användningen som definierar ett teleskop. Man kan använda teleskop även för fågelskådning och att titta på båtar på havet.

Sedan är det sant att Galileo konstruerade en egen variant av teleskopet (se Refracting_telescope#Galileo's_telescope ) med en positiv lins som objektiv (mot objektet) och en negativ lins som okular (nära ögat). Fördelen var att man såg bilden rättvänd. Nackdelen var att synfältet blev litet. Galileos konstruktion används mycket lite i dag, i stort sett bara i billiga s.k. teaterkikare.

Galileos största insats var att använda teleskopet för att studera solen, månen, planeterna och stjärnor och från dessa observationer dra förvånansvärt korrekta slutsatser.

1 http://intranet.fysik.lu.se/intranet/links/redirect.asp?ID=62

Hej :) Jag skriver en fysikuppsats om Newton. Jag har stött på ett problem, och jag skulle vara tacksam för hjälp. Men jag är inte så jätteinsatt i fysik, så min fråga kan verka lite dum. I en bok jag lånat på biblioteket så står det att Newton ansåg att teleskopen på hans tid, vilka var byggda på linser, var defekta eftersom linsen bröt vitt ljus och att man då skulle se det som massa olika färger, och inte vitt. Han föreslog istället reflekterande teleskop, byggda på speglar. Men på Wikipedia läste jag att man idag använder både linsteleskop och spegelteleskop. Linser används väl också i till exempel glasögon och kikare? Jag förstår inte hur det skulle fungera i fall Newtons teori stämmer. Har man utvecklat linser så att de inte ger en förvrängd bild? Hade Newton fel? Eller har jag bara missuppfattat någonting?
/Evlin G, Stålforsskolan, Eskilstuna

Evlin! Newton hade rätt att det var problem med linsteleskop: olika färger fokuserar inte i samma punkt, s.k. kromatisk aberration. En vit stjärna avbildas inte som en vit punkt utan som en suddig färgad fläck. Ett sätt att komma tillrätta med detta var att använda en spegel i stället för lins. Anledningen till att ett spegelteleskop saknar kromatisk aberration är att alla färger (våglängder) påverkas exakt lika av en spegel.

I dag kan man tillverka linser som i stort sett kompenserar för den kromatiska aberrationen genom att sätta samman linser mer flera sorters glas, se Chromatic_aberration .

Se länkarna i fråga 10150 nedan för mer om teleskop.

Nyckelord: teleskop [10];

Elever undrar varför ljus från punktformiga ljuskällor såsom stjärnor, ser ut att vara just stjärnformade?
/Mattias T, Svaleboskolan, Veberöd

Man ser det på bilder av starka stjärnor tagna med spegelteleskop. Det beror på att man använder sig av en andra spegel i strålgången, och denna spegel måste hållas fast. Det gör man ofta med fyra stänger. Det är diffraktion i dessa som orsakar stjärnformade bilder på punktkällor, se länken nedan.

Bilden nedan från Rymdteleskopet (NASA) visar galaxer på mycket stort avstånd från jorden. Nästan alla ljusfläckar du kan se är galaxer. Eftersom galaxer inte är punktformiga utan lite "suddiga", orsakar de inte några strålar. Den enda starka stjärnan (som är i stort sett punktformig) har emellertid strålar.

Nyckelord: teleskop [10]; galax [28];

1 http://www.astronomynotes.com/telescop/s3.htm#A1.2.2

Hur små föremål skulle man kunna se om Hubble-teleskopet riktades mot jorden?

Jag undrar hur bra upplösning Hubble-teleskopet skulle ge om det riktades mot jorden. Dels om man bortser från luftens "störning", dels som det är. Hur små detaljer (storleksordningen) skulle man kunna se?
/Martin B, Rudbeckianska gymnasiet, Västerås

Upplösningsförmågan hos Hubble-teleskopet är ungefär 0.1" (0,1 bågsekund) vilket blir 0.1*p/(60*60*180)=5*10-7 radianer. Eftersom teleskopet befinner sig på en höjd av c:a 200 mil, så blir upplösningsförmågan på jordytan 5*10-7*200*10*1000=1 m.

Om man fotograferar där det är dagsljus, så kan man använda mycket kort exponeringstid. Upplösningen blir därmed inte mycket sämre om man tar hänsyn till luftens inverkan. Existerande spionsatelliter har ungefär denna eller bättre upplösning.

I praktiken kan man emellertid inte rikta Hubble-teleskopet mot jorden - den mycket känsliga utrustningen skulle förstöras.
/Peter Ekström

1 http://hubblesite.org/

Jag skulle vilja ha lite info om Newtons spegelteleskop.
/Andreas N, Jonstorpsskolan, Jonstorp

På sajten under länk 1 finns information om olika teleskoptyper. Artiklarna Optical_telescope , Refracting_telescope och Reflecting_telescope innehåller mycket bra information.

För att undvika de nackdelar som finns med både lins- och spegel-teleskop används i dag ofta en kombinerad design (katadioptriska teleskop, se Catadioptric_system ) som kombinerar kompakt design, hög ljusstyrka och stort synfält.

Se även Astronomisk_kikare och länk 2.

1 http://www.astromedia.se/kunskapslyftet/teleskoptyper.htm
2 http://www2.fysik.org/experiment_och_annat/astronomi/teleskop/

Vad är hubble-teleskop??
/petra o, vänerborgs skolan, stockholm

Det är ett rymdteleskop, alltså ett teleskop i en obemannad satellit. Det är inte särskilt stort, spegeldiametern är 2.4 m. Flera jordbaserade teleskop har speglar på 8 - 10 m. Det som begränsar skärpan för teleskop på jorden är oron i luften. Det slipper man ju ute i rymden. Därför kan Hubble-teleskopet ta mycket skarpa bilder, faktiskt ända till den teoretiska gränsen. På sajten nedan hittar du massor av information och bilder.

1 http://hubblesite.org/

Vilka krafter verkar på en roterande vattenyta. Formen på den blir ju en parabol. Men jag har inte lyckats härleda det utifrån gravitationskraften och centrifugalkraften, vilket är de krafter som jag själv kunnat härleda. Resultanten från de krafter blir en kraft riktad snett nedåt. Och av det blir det ingen parabol.
/Lars B, Pauli, Malmö

Det är riktigt att den resulterande kraften blir riktad snett nedåt, men tänk på att ytan blir vinkelrät mot denna kraft. Sajten nedan gör en korrekt härledning. Där illustreras också en praktisk tillämpning av fenomenet: teleskopspeglar.

1 http://vela.astro.ulg.ac.be/themes/telins/lmt/didac_e.html

Jag undrar hur teleskopet kom till. Vilka uppfann det? Var det Galileo Galilei? Undrar också hur det fungerar. Jag gör nämligen ett forskningsprojekt i skolan om kikaren och teleskopet. Hoppas ni kan svara på mina funderingar.
/Stefan N, Älvstranden, Munkfors

Nej, det var inte Galileo som uppfann teleskopet, men han var den förste som använde det i astronomiska sammanhang. Det första teleskopet byggdes av en holländsk optiker omkring år 1600. Den 2 oktober 1608 diskuterade myndigheterna en patentansökan från Hans Lipperhey i Middelburg, länk 1 nedan. Han fick senare avslag, eftersom konstruktionen redan var välkänd.

Länk 2 behandlar Galileos bidrag. Bilden visar två av Galileos teleskop som finns på ett museum i Florens. Se även Telescope , Refracting_telescope och Galileo_Galilei .

1 http://galileo.rice.edu/sci/lipperhey.html