Frågor besvarade de senaste 14 dagarna

Vill du ha ett snabbt svar - sök i databasen: Anpassad Google-sökning
(tips för sökningen).
Använd diskussionsforum om du vill diskutera något.
Senaste frågorna. Veckans fråga.

6 frågor/svar hittade

Universum-Solen-Planeterna [21297]

Hur kan man veta någonting om universums byggnad fast att man aldrig har varit utanför vårat eget solsystem?
/Nicole M, Campeon Frigymnasium, Billesholm

Det är värre än så: vi vet en hel del om universums utveckling sedan big bang (för c:a 13.75 miljarder år sedan) trots att vi inte upplevt mer än en liten bråkdel av tiden sedan dess.

Men man behöver inte "ta på" någonting för att bestämma vad det är: det finns massor av "budbärare" som innehåller användbar information. Man behöver dock anta att fysikaliska lagar är samma vi känner från jorden oberoende av plats och tid.

Inom solsystemet kan man skicka astronauter för att undersöka olika objekt, men i de flesta fall duger fjärrstyrda prober bra. Man har haft närkontakt med alla 8 planeter (jorden förstås inräknad). Man har även undersökt meteoriter, dvärgplaneter, småplaneter, månar och kometer. Kunskapen om solsystemet är, vill jag påstå, mycket god, även om beskrivningen av solsystemets uppkomst inte är perfekt.

När det kommer till objekt utanför solsystemet är det lite svårare. Vi kan inte aktivt ingripa utan vi får nöja oss med att observera. Astronomi och kosmologi är observationella vetenskaper till skillnad från fysik som är experimentell - man kan påverka studerade processer.

Förutom observationer krävs en god teoretisk förståelse av fysikaliska processer.

De senaste 50 åren har vi sett en enorm utveckling av detektorer för olika sorters strålning, både rymd- och jord-baserade. För den klassiska astronomin fanns egentligen bara ögat och så småningom optiska teleskop. Numera finns det detektorer för i stort sett all strålning som finns:

* Elektromagnetisk strålning med olika våglängder: radiovågor, mikrovågor, infrarött, synligt ljus, ultraviolett, röntgenstrålning, gammastrålning

* Neutriner (Neutrino_detector )

* Kosmiska partiklar (Cosmic_ray )

* Gravitationsvågor (Gravitational_wave )

Se länk 1 för ett exempel på att man inte behöver besöka ett objekt för att förstå hur det fungerar - observationer och god teoretisk kunskap i partikelfysik räcker långt: vad finns det inne i en neutronstjärna? (neutron_star )

Engelska Wikipedia har några mycket bra och omfattande genomgångar av detektionsinstrument och metoder, Observational_cosmology , Observational_astronomy och Astrophysics .

Nyckelord: kosmologi [31]; neutronstjärna [11];

1 https://www.quora.com/Whats-inside-a-neutron-star

Har 2 frågor. Den första är: Hur skall jag veta ifall en person springer i 15km/h på en brygga på 5m höjd och springer ut från bryggan till en bassäng som har längden 5m vart hamnar personen.

fråga 2. En fågel flyger över med en golfboll(står ej hur högt upp den flyger eller hastighet) och vi vet att den flyger med samma hastighet över person A B C D och släpper bollen vid A, Vem kommer få den på sig?
/Adaam M, Ängås, Svanesund

1. Du kan separera rörelsen horisontellt (konstant hastighet) och vertikalt (fallrörelse med accelerationen g). De formler du behöver finns i svaret till fråga 18668 .

2. Höjd och hastighet är nödvändiga uppgifter, så problemet är inte lösbart.

Hej! Vi håller på med ljud och har gjort experiment med olika mycket vatten i bägare och sedan slå på bägaren. Vi får liksom frågeställaren i fråga 12744 högre ton i bägaren med lite vatten. I svaret på den frågan finns ingen förklaring till varför det blir högre ton när en större del av glasbägare kan svänga utan att dämpas av vattnet.
/Dan E, Da Vinciskokan, Ale

Du hänvisar till fråga 12744 .

Jag har gjort om experimentet genom att slå på glaset och samtidigt fylla det med vatten. Man hör då tydligt att frekvensen hos svängningen i glaset minskar med ökande mängd vatten.

Förklaringen är: Mer massa som svänger - mer motstånd mot svängningen - lägre frekvens.

Se även fråga 19983 och 21290 .

Här är en video som visar experimentet och även ett liknande där man i stället blåser på öppningen och får fram resonanstoner.

Nyckelord: ljud, resonans [18];

1 https://www.stevespanglerscience.com/lab/experiments/pop-bottle-sounds/

Varför har man kommit att kalla den industriella revolutionen för en av de största händelserna i vår tid? (vet att ni bara svarar på fysik men hittar inte svaret någonstans)
/Ebba H, Gökstensskolan, Eskilstuna

Därför det är den företeelse som har ändrat (mest förbättrat) människans livsvillkor. Det finns en utmärkt artikel om den industriella revolutionen i svenska Wikipedia: industriella_revolutionen . Inledningen är ett utmärkt svar på din fråga.

Om du gör ett hål genom jorden och hoppar genom hållet. Du bortser från att det är väldigt varmmt. Skulle jag fasstnat i mitten eller skulle jag komma till andra sidan? Med tanke på gravitationen alltså...
/Martin E, Svenska Skolan Palma de Mallorca, Palma de Mallorca

Martin! (Mallorca låter bra i stället för den skånska vintern .)

Svaret på din fråga finns i det näst sista stycket av svaret till fråga 1052 .

Hej, Under en fysik 2 labb skulle ferromagnetism undersökas genom att föra en sexkantsnyckel mot en stavmagnet och sedan låta nyckel vidröra en spik. Det gick att se att nyckeln fick magnetiska egenskaper och attraktion uppstod mellan den och spiken.

Det jag undrar över är själva metoden som användes för att skapa ferromagnetism; dess funktionalitet, för- och nackdelar samt alternativa metoder som skulle fungera bättre, kommer magnetismen att hålla länge eller försvinner den osv.
/Kristina S, komvux, Linköping

Det mesta du frågar om finns i svaren till fråga 19827 (länk 1 i denna ger alternativa metoder), 12402 och 1506 .

Så länge man inte värmer nyckeln eller utsätter den för magnetfält eller stötar är magnetiseringen stabil.

Nyckelord: ferromagnetism [8];

Senaste ändringen i databasen gjordes 2020-10-21 16:30:32.

***