Frågor besvarade de senaste 14 dagarna

Vill du ha ett snabbt svar - sök i databasen: Anpassad Google-sökning
(tips för sökningen).
Använd diskussionsforum om du vill diskutera något.
Senaste frågorna. Veckans fråga.

3 frågor/svar hittade

Elektricitet-Magnetism [21332]

Hej! Jag behöver lite hjälp med följande uppgift.

Man ska knyta fast en nål i en sytråd. Sen fäster man den andra änden av sytråden i ett lämpligt objekt. Nu ska man hålla en magnet i närheten av nålens spets så att nålen magnetiseras och sytråden spänns och sedan hettar man upp nålen med en eldslåga från en tändare. Hur kan man beskriva det som händer när nålen magnetiseras och när den hettas upp.

Tusen tack på förhand!
/Amalia H, Jensen, Stockholm

Magnetisering

När magneten är nära synålen skapas små områden (kallade domäner) i det ferromagnetiska materialet som orienterar sig i samma riktning som det yttre magnetfältet. En del av denna upplinjering finns kvar även när man tar bort magneten.

Ferromagnetism beskrivs i fråga 13877 och 12402 .

Avmagnetisering

Ett sätt (för fler se fråga 20357 ) att avmagnetisera ett magnetiserat järnföremål är att värma det till över curietemperaturen.

Curietemperaturen, även kallad curiepunkten, är den temperaturgräns ovanför vilken ett ferromagnetiskt ämne förlorar sina ferromagnetiska egenskaper och uppträder som ett paramagnetiskt ämne. (Curietemperaturen )

Curietemperaturen för järn är 1034 K (761oC), Vilket borde kunna åstadkommas med en tändare. Uppvärmningen får de delvis upplinjerade domänerna att orientera sig slumpmässigt, varvid magnetiseringen upphör.

Nyckelord: magnetism [51]; ferromagnetism [8];

Hej! Om man har en plåtbit med ett hål i mitten, vad kommer hända med hålets storlek om man värmer plåtbiten?
/Åsa M, Västerås

Hej Åsa! Hålet blir större eftersom det expanderar med ökande temperatur som om det bestod av plåt. Se fråga 15619 .

Nyckelord: utvidgning [6];

[21331]

Hej Om jag blåser upp en ballong och stänger den så kommer ändå luft att åka ur efter några dagar är den liten och skrynklig. Vad händer? Det beror ju inte på att det är kallare? Rymmer luften?
/Jennie J, Grevåker, Hammerdal

Hej Jennie! Ja, det är luften som "rymmer".

Ballongen är inte helt tät, så molekylerna kan långsamt smita ut genom gummimembranet. Detta sker fortare om fyllgasen är helium, eftersom He-molekylerna (egentligen He-atomerna) är mindre än luftmolekylerna N2 och O2.

Men om ballongen är fylld med luft borde inte lika många luftmolekyler ta sig in i ballongen som smiter ut?

Nej, inte om man har en gummiballong (se fråga 19631 ), eftersom gummiballongens elasticitet ger ett högre tryck inne i ballongen än utanför. Densiteten blir därmed större, och sannolikheten för att passera gummimembranet är större för molekylerna inne i ballongen. För en He-fylld ballong blir effekten ännu större eftersom He-atomerna är mindre än luftmolekylerna, och kan då lättare smita ut.

Nyckelord: ballong [22];

Senaste ändringen i databasen gjordes 2021-01-20 15:01:01.

***