Visa fråga/svar

 

Kraft-Rörelse [17307]

Fråga:
Hur räknar man ut friktionskoefficienten rent allmänt om man har en kropp som släpps ner från ett lutande plan och sedan fortsätter en bit på raksträckan nedanför backen? Antag att den är densamma både i backen och nedanför, och att man får veta backens lutning, höjden som kroppen släpps ner ifrån samt sträckan som den glider nedanför backen. I exemplet jag tittar på handlar det om en pulka, men jag skulle gärna vilja veta hur man löser samma uppgift om man släpper t.ex. en kula och vilka uppgifter man då behöver för att lösa problemet...
/Eva H, Göteborg

Svar:
Eva!

Det finns flera olika friktionskoefficienter, t.ex. statisk friktion, glidfriktion (se fråga 14921 ) och rullfriktion.

Statisk friktion bestäms lätt med ett lutande plan, se Friction#Angle_of_friction .

Friktionskraften (figuren nedan) ges av

f = mN = mmg*cos(q)

Kraften riktad nedför planet är

mg*sin(q)

Om man långsamt ökar q kommer lådan att börja glida när de två ovanstående krafterna är lika, dvs

m = tan(q)

Du har tydligen en lösning för hur man bestämmer glidfriktion med ett lutande plan. Om man antar att friktionen är oberoende av hastigheten så kan man beräkna friktionskoefficienten mu från uppmätta glidsträckor på backen och den plana ytan:

maxhastigheten v = sqrt(2*s1*g(sin(a)-mu*cos(a))) = sqrt(2*s2*g*mu)

dvs

s1(sin(a)-mu*cos(a)) = s2*mu

Rullfriktion är emellertid mer komplicerat, se Rullmotstånd , Rolling_resistance och Kullager . Normalt är rullfriktionen för hårda material mycket liten, så approximationen utan friktion är tillräckligt bra, se fråga 14738 .



/Peter E

Nyckelord: friktion [48]; friktionskoefficient [5];

*

 

 

Frågelådan innehåller 7367 frågor med svar.
Senaste ändringen i databasen gjordes 2019-02-12 15:41:45.


sök | söktips | Veckans fråga | alla 'Veckans fråga' | ämnen | dokumentation | ställ en fråga
till diskussionsfora

 

Creative Commons License

Denna sida från NRCF är licensierad under Creative Commons:
Erkännande-Ickekommersiell-Inga bearbetningar
.