Kraft-Rörelse [14404]

Hej Lund! Jag har i mitt projektarbete tillsammans med några andra valt att arbeta med helikoptrar. Det jag personligen söker är den fysik man tillämpar på en helikopters rörelse. Är det ren aerodynamik eller finns det något speciellt som bara gäller helikoptrar? Den fysik som i så fall gäller helikoptrar, kan den tillämpas på så kallade "indoor helicopters" alltså mini-helikoptrar?

Jag vore evigt tacksam om ni skulle kunna förklara detta för mig.
/Oscar S, Östanå Gymnasium, Eksjö

Hej Östanå! En helikopter bärs upp av ett antal roterande vingar kallade rotorblad. Lyftkraften som dessa ger genereras precis som lyftkraften från en vinge, se flygplansvinge . Det finns en mycket bra och omfattande beskrivning av helikoptrar i länk 1, visserligen på engelska men det klarar du säkert. Lycka till med projektarbetet!

I princip fungerar en minihelikopter på samma sätt som en normal. Som alltid är det emellertid inte helt enkelt att skala om konstruktioner - den lilla helikoptern har t.ex. liten massa och därmed mindre tröghet varför tidskonstanter blir kortare (du kan direkt se på en film om det är en riktig helikopter eller en modell).

Nyckelord: helikopter [5];