Ljud-Ljus-Vågor [3575]

Hej! Jag undervisar i matematik och fysik och har en liten fråga angående kuvert!!! Om man har ett kuvert från ngn lämplig myndighet och sliter upp fliken med klistret snabbt, i ett komplett mörkt rum, får man något som liknar fluorscens. Det funkar inte på vanliga kuvert (antagligen beror det på vilket klister som finns på fliken). Bäst är återförslutnings- bara kuvert. Nu är min fråga... varför uppstår detta? Är det fysikaliskt eller kemiskt fenomen?
/Lars-Åke A, Vuxengymnasiet, Jönköping

Detta ljusfenomen uppträder även när man lossar tape från rullen. Fenomenet har inget speciellt namn, men det är besläktat med triboluminescens, se Triboluminescence . Det är ljus, som uppstår när man krossar kristaller, till exempel socker.

Båda fenomenen är i huvudsak att det bildas höga spänningar och därmed elektriska urladdningar (gnistor). Det är inte helt klart hur dessa höga spänningar uppstår. Fenomenet diskuteras i Scientific American 1987, decembernumret, sid 94, under rubriken The Amature Scientist. Där föreslår man också olika experiment.

Under länk 1 finns en mycket bra video, en nyhetsartikel och en Nature-artikel om hur man t.o.m kan får ut röntgenstrålning från en taperulle!

Experiment: För att undersöka dessa fenomen måste ögonen vara helt mörkertillvanda. Det tar ungefär en kvart i totalt mörker eller i rött mörkrumsljus. Röda lysdioder går också att använda utan att man förlorar mörkerseendet. Gnugga två sockerbitar mot varandra!

Nyckelord: luminiscens [5];