Värme [21478]

Om man vill beräkna vilken temperatur en svartkropp får när den strålar ut en viss effekt kan man ju använda sig av bl.a Stefan-Boltzmanns lag, men jag undrar om det går att ta hänsyn till den instrålning från omgivningen som svartkroppen även absorberar i beräkningarna på något sätt? Om inte, hur ska man isåfall resonera kring hur mycket instårlningen kommer att påverka svartkroppens temperatur?
/Bella F, borgis, gävle

Stefan-Bolzmanns lag, se fråga 12397 , ger bara totala effekten av utstrålningen från en svartkropp. Om det finns en ytterligare källa måste man på något sätt subtrahera dennas effekt. Det bästa är att då använda sig av den mer grundläggande Plancks strålningslag, se fråga 12397 .

Denna ger fördelningen av strålningen som funktion av frekvensen. Svartkroppens temperatur (T) ingår som en parameter i strålningslagen. Genom att att anpassa fördelningen till data kan man få ett tillförlitligt värde på temperaturen T.

Nedanstående figur visar ett paradexempel på en Planck-fördelning från fråga 705 . Det råkar vara fördelningen av den kosmiska bakgrundsstrålningen. En anpassning till denna fördelning ger en temperatur på 2.7 K. Som synes stämmer data mycket väl med den teoretiska fördelningen. Om det finns någon annan källa som inte är Planck-fördelad kan man oftast subtrahera effekten av denna.

I fråga 12397 finns Planck-fördelningen för några olika temperaturer.

Nyckelord: temperaturstrålning [29];