Kraft-Rörelse [20773]

Hej jag undrar hur krökningen fungerar. Om det läggs ett bowlingklot i en duk och det bildas en krökning i den. Varför åker pingisbollen runt där tills den stannar pågrund av friktionen. Förstår att den följer en bana men varför åker den inte direkt ned?
/Madeleine H, färentuna

Madeleine!

Jag har aldrig varit förtjust i modellen för gravitation med en elastisk duk och ett tungt klot, se animeringen nedan från länk 1. En svaghet är att man använder gravitation för att demonstrera gravitation - det är ju gravitationen på den stora kulan som skapar krökningen som representerar gravitationen. Se vidare diskussion i fråga 20638 .

Det grundläggande problemet är emellertid att man inte kan separera rum och tid, se länk 2. Detta gällde redan i den speciella relativitetsteorin. Till skillnad från Newtons mekanik, där man har en universell tid, måste man i Einsteins teori använda en fyrdimensionell rum-tid. Det är svårt att föreställa sig en fyrdimensionell rum-tid. Det blir inte bättre av att massa i den allmänna relativitetsteorin orsakar en krökning i rum-tiden.

Anledningen till att den lilla kulan inte åker direkt mot centrum är att rörelsemängdsmomentet L=mvr måste bevaras, se fråga 12527 . Om kulan har en hastighetskomponent vinkelrätt mot riktningen mot centrum kan den inte (utan friktion) gå genom centrum.

Om man skjuter den lilla kulan rakt mot centrum är L=mv*0=0, och kulan kan gå genom centrum.

Nyckelord: gravitation [7]; relativitetsteorin, allmänna [33];

1 https://spaceplace.nasa.gov/what-is-gravity/en/