Energi, Materiens innersta-Atomer-Kärnor [17776]

Hej!

Jag håller på med ett arbete angående tjernobylolyckan i fysik och har nu läst om att det under explosionen främst var de radioaktiva ämnena cesium (Cs-137) och jod (I-131) som frigjordes och spriddes över stora delar av Europa.

Hur kommer det sig? Att det var just dessa två som frigjordes menar jag.

Sedan är jag även lite fundersam på vilka processer som var verksamma före, under olyckan och efter olyckan.
/Joakim E, Hedbergska, Sundsvall

Joakim! Det är ingalunda de enda isotoperna, men de är av olika skäl de viktigaste. För närområdet är I-131 viktigt och på lång sikt dominerar Cs-137. Detta har att göra med hur mycket av isotopen produceras, hur flyktig den är, hur den sönderfaller och dess halveringstid.

Sedan kan det vara speciella egenskaper som att jod samlas i sköldkörteln och ger lokalt en hög dos (det är för att blockera detta man skall äta tabletter med stabil jod).

Det bildas även en hel del ädelgaser, men dessa sprids snabbt i atmosfären och ger mycket lite dosbidrag. Vissa ämnen är svårflyktiga och stannar delvis kvar i reaktorn.

Sista delen av frågan förstår jag inte, men det finns flera frågor om Tjernobyl med massor av länkar, och jag skall väl inte skriva ditt arbete !

Nyckelord: Tjernobyl [12];