Elektricitet-Magnetism [16277]

Problem 1. Två laddade kulor med massan 7,0 g påverkar varandra enligt bilden på denna sidan (kunde inte bädda in i texten) (uploadhouse.com/viewfile.php?id=4030007). Avståndet mellan kulorna är 0,24 m, och snörena som kulorna hänger i bildar vinkeln 26grader mot vertikalplanet (varje kula har 13grader från mittpunkten). Bestäm laddningen på vardera kula, förutsatt att den är lika stor.

Problem 4. En elektron kommer med hastigheten 4,5 Mm/s in vinkelrätt mot ett homogent magnetfält vars flödestäthet är 32*10^-6 T. a) Beräkna den kraft som påverkar elektronen till storlek och riktning. b) Beräkna accelerationen. c) Bestäm radien i cirkelbågen elektronen beskriver i magnetfältet. d) Bestäm hur hastigheten hos elektronen ändras i banan.

Problem 5. a) Bestäm den spänning som induceras i en ledare med längden 0,60 m, som rör sig med hastigheten 1,0 m/s i ett magnetfält med flödestätheten 0,030 T. b) Ledaren är ihopkopplad med en glödlampa med resistansen 25 ohm. Bestäm strömmen genom glödlampan.
/Emil W, kunskapsgymnasiet

Emil! Vi löser inte räkneproblem eftersom vi tror på en gammalmodig pedagogisk idé att det är eleven som skall tränas, inte läraren. Att du klippt och klistrat frågan från Pluggakuten och att svaren finns där gör inte saken bättre!

Vi har inte oändliga resurser för frågelådan, och uppenbart missbruk som detta betyder bara att någon annan får mindre hjälp !

Se länk 1 för regler och tips om hur man skall använda frågelådan!

Nyckelord: frågelådan [14];