Kraft-Rörelse [13654]

Hej igen, nu kommer jag med en fråga angående längd-kontraktion hur kommer det sig att inte omkretsen på en cirkel blir kortare om man sätter snurr på den? I boken "ett utsökt universum" har de ett exempel på en berg och dalbana som de kallar tornardo där man står med ryggen mot en vägg. Man kan säga att man står i ett cirkelformat rum ungefär, när den sedan kommer börja snurra så kommer omkretsen på rummet att bli längre från observatörerna i rummet. varför verkar bara längdkontraktionen på dem och inte på väggen runt rummet? hoppas ni förstår frågan är inte så bra på att förklara...
/Karl J, slättsmarkskolan, trosa

Även väggen påverkas! Problemet är emellertid inte helt enkelt eftersom en roterande cylinder inte är ett inertialsystem utan ett accelerat system. Vi har ju hela tiden en acceleration in mot centrum, som de som finns i rummet skulle kunna tolka som en gravitationskraft riktad radiellt utåt. (Om dom läst fysik så skulle dom nog ha svårt att förstå massfördelningen som skulle ge upphov till ett sådant fält .) Vi kan alltså inte utan vidare tillämpa den speciella relativitetsteorin utan måste ta till den allmänna relativitetsteorinteorin.

Om vi utifrån observerar periferin på cylindern, så kommer vi att finna att denna utsätts för längdkontraktion. Omkretsen blir alltså mindre. Å andra sidan är det klart att radien på cylindern inte påverkas eftersom rörelsen i ytterkanterna är riktad mot eller från betraktaren. p definieras ju som omkretsen av en cirkel dividerat med 2*radien. Eftersom omkretsen blir mindre men radien inte ändrar sig, kommer vi att få ett mindre värde på p än det vanliga. Detta beror på att rummet är krökt - en fundamental konsekvens av den allmänna relativitetsteorin.

Nyckelord: relativitetsteorin, speciella [45];