Universum-Solen-Planeterna [8077]

jag har aldrig riktigt trott på slumpen, men efter att ha tittat runt lite på fråga lund-sidorna så verkar det som om att det är slumpen som är "den enda förklaringen". men varför är då allting så "perfekt" planeter & galaxerna roterar i perfekta elipser och om man skulle släppa en droppe vatten i rymden (så långt som möjligt från all gravitation) så formar den sig till en perfekt sfär. om varje atom skulle påverkas av någon slump så tycker jag det borde bli kaos, åtminstone om man gångar denna lilla slump med alla atomer som är inblandade. t.ex i vattendroppen, den borde inte formas till en perfekt sfär. eller? /mvh ted.
/ted s, rönneskolan, ängelholm

Planeter roterar inte i perfekta ellipser. Exakt Newtonsk lösning har vi bara för 2 himlakroppar. För 3 himlakroppar har vi en analytisk lösning bara i några specialfall (3-kropparsproblemet). Snarare kan man beskriva planeternas banor som kaotiska (se nedan). Det finns ännu inget bevis för att jordbanan är stabil.

Inne i din vattendroppe råder kaos. Det går inte att räkna ut hur varje molekyl rör sig. Men nu är molekylerna väldigt många, så medeltalet blir mycket bra och förutsägbart. Ytspänningen strävar efter att minimera ytan, och då blir det en sfär.