Kraft-Rörelse, Universum-Solen-Planeterna [15792]

Hej och tack för en jättebra sida! Vilka är ni som svarar på frågorna? Är det era jobb eller gör ni det på fritiden??

Nu till mina frågor:

1. Keplers samband (t^2/r^3)=(4*pi^2/GM)kan man ju använda till mycket problemlösning. Men gäller det här både för t.ex. planeter kretsande kring solar, månar kretsande kring planeter och t.ex. satelliter kretsande kring jorden? Spelar det alltså ingen roll vad planeten, månen eller satelliten själv väger så länge man vet centralkroppens massa M?

2. Vad är egentligen centripetalacceleration? Jag förstår inte riktigt...Om man t.ex. snurrar en vikt i ett snöre i konstant fart, var är accelerationen?
/Hanna J, Södra Latin, Stockholm

Hej Hampan! Tack! Jag svarar på de flesta frågorna - ofta med hjälp av böcker eller webben. Ibland måste jag ta hjälp av en riktig expert och ibland (som senast i dag) får jag tips från läsare av frågelådan. Resurscentrum betalar en del av min lön för att jag skall sköta frågelådan, så man får säga att jag är "proffs".

1. M i din formel skall egentligen vara summan av de två objektens massor m1+m2, se fråga 12644. Detta eftersom båda objekten rör sig i elliptiska banor kring sin gemensamma tyngpunkt. Om det är fråga om en stjärna och en planet eller en planet och en satellit, kan man ofta försumma den lilla massan. Om objekten har liknande massa måste man även mäta massförhållandet m1/m2 för att bestämma objektens respektive massor. Massförhållandet för stjärnor kan man mäta genom att mäta radialhastigheter med spektroskopi.

2. Centripetalaccelerationen är accelerationen riktad mot centrum. Eftersom vikten i snöret rör sig i en cirkelbana måste den hela tiden ändra sin rörelseriktning. Det är spänningen i snöret som förmedlar den nödvändiga kraften som ger upphov till accelerationen.

Se nedanstående länk för flera tillämpningar av Keplers lagar.

Nyckelord: Keplers lagar [14];