Ljud-Ljus-Vågor [9775]

Relativitetsteorin lär oss att ljuset kan tilldelas en "relativistisk massa", vilket t ex kan styrkas genom att ljusstrålar attraheras av solen då de passerar genom dennas gravitationsfält. Min fråga är om då även fotonen omger sig med ett gravitationsfält och därmed attraherar masspartiklar i sin omgivning (alternativt kröker rummet omkring sig). Än mer ställd på sin spets blir frågeställningen om man tänker sig två parallella ljusstrålar på väg genom rymden. Attraherar dessa varandra och isåfall genom vilket utbytespartikel?

Tacksam för svar.

/Fredrik Meuller
/Fredrik M, Polhem, GBG

Ljusets krökning är ett fenomen i den allmänna relativitetsteorin. Egentligen är det ett missförstånd. Ljuset går rakt, det är rummet som är krökt i starka gravitationsfält.

I princip alstrar ljus gravitation, men den är så liten att den kan försummas i alla praktiska sammanhang. För kosmologer har den stor betydelse.

I stället för ljusstrålar bör man studera två parallella elektromagnetiska vågor. Så småningom kommer de att sprida sig, så att de går in i varandra. Sätter vi där upp en skärm och ser på mönstret kan två situationer inträffa:

1. De är koherenta (samma våglängd). Vi får då ett interferensmönster, vilket innebär att de påverkar varandra.

2. Där inkoherenta. De bara överlagras, utan att påverka varandra.