Kraft-Rörelse [941]

Tyngdaccelerationen minskar med avståndet från kroppen. Vad är flykthastighet? "En viss hastighet jag måste ha för att inte fastna i jordens gravitation". Om vi säger att jag startar en färd med 1km/h, relativt jorden, vinkelrät från jorden. Så bör gravitationen som sagt var minska ju längre ifrån jorden jag kommer. Trots det så kommer något att allt starkare hindra min färd uppåt p.g.a att jag inte har tillräcklig flykthastighet. Vad händer om jag nu har "supermotorer" och håller 1km/h hela tiden och när flykthastigheten nu "kommer in i spelet" så ökar jag på min effekt hela tiden så att min hastighet hålls konstant, kommer jag trots detta inte att klara av att "undanfly" jorden, kommer jag att fastna på en viss höjd?. Vad är flykthastighet, och hur fungerar den?
/Adam P, Strömbacka skolan, Piteå

Tänk Dig jorden utan atmosfär. Om man kastar en sten rakt upp så kommer den att falla ner igen, men om vi kastar tillräckligt fort så fortsätter den rakt ut i universum och vänder aldrig. Den minsta fart för vilket detta är möjligt kallas flykthatigheten och är 11,2 km/s.

Man kan som Du säger också komma bort från jorden genom att köra raketmotorer hela tiden och på detta sätt övervinna jordens dragningskraft. Motorerna behöver inte öka sin effekt utan tvärtom så behöver man anstränga motorerna mindre ju längre ut man kommer.