Ljud-Ljus-Vågor [7894]

I 1962 ble det gjennomført et eksperiment i forbindelse med Einsteins generelle relativitetsteori, der de hadde et vanntår og to klokker. Den ene klokka satte de nede ved bakken, den andre oppe i tårnet. Hvordan kan det ha seg at den oppe i tårnet gikk saktere enn den på bakken? Har det noe med lysets bølgelengde å gjøre, slik jeg en gang hørte det forklart; at når lyset går oppover mot atmosfæren, mister det energi, noe som gjør at frekvensen blir mindre og bølgelengden lengre og tiden går saktere?
/Vanja M, Horten vgs, Horten

Klockan nere på marken går saktare än den uppe i tornet. Det har med gravitationen att göra. Vad är en klocka? Det är något som svänger, till exempel atomer. Man använder ju atomur i dessa sammanhang. Tittar man på de båda klockorna uppifrån, ser man att de skickar ut ljus med den karakteristiska våglängden. Den nedre klockans ljus måste ta sig upp ur en lägre gravitationspotential, och det kostar energi. Det enda sättet som ljuset kan "betala" för sig, är att våglängden ökar, det vill säga att frekvensen blir lägre. Klockan går alltså långsammare. Fenomenet kallas också gravitationell rödförskjutning.