Ljud-Ljus-Vågor [609]

Vedrørende spørsmålet om å sende lys inn i en fiberoptisk kabel. Du sier at lyset vil lekke ut evn absorberes pga kabelens urenheter.

Men rundt et sort hull vil det finnes et område hvor kreftene fra hullet akkurat ikke er sterke nok til å tiltrekke lyset, mens lyset er tilsvarende svakt for å slippe unna. Man skulle jo anta at her finnes det ikke noen urenheter. Vil da lyset sirkulere der i "evig" tid, eller vil masseøkningen i det sorte hullet stadig sørge for at dette sjiktet flyttes lenger og lenger ut (pga større krefter)? I så fall; er det noen grense for hvor lang ut dette laget kan flyttes?

Om jag förstår Dig rätt skulle ljuset cirkulera runt ett svart hål ungefär som planeterna kring solen. Det finns en sådan bana och den befinner sig precis på händelsehorisonten. Om en foton av någon anledning hamnar på händelsehorisonten och rör sig parallellt med denna så fortsätter den i en sluten bana runt det svarta hålet.

Fotonen förlorar hela tiden energi genom att den sänder ut gravitationsstrålning. Detta får till följd att dess våglängd blir längre.

Svarta hål växer hela tiden eftersom de "slukar" all materia som är oförsiktig och kommer nära hålet. Då blir även händelsehorisontens radie större och fotonens bana blir inte längre sluten utan den spiraliserar in mot singulariteten i hålets centrum.