Universum-Solen-Planeterna [450]

Jag har en fråga om svarta hål. Jag tänkte mig det att eftersom svarta hål belyses av andra stjärnor borde en del av dess ljus absorberas av hålet. Men vad händer med ljuset som är precis på gränsen till att absorberas eller att avböjas en bit. Borde inte detta ljus gå in i en bana runt hålet för att sedan träffa på andra fotoner i samma sits och kollidera med dem, så att en foton åker in i hålet och en lämnar det. (Till slut kommer det att bli så många fotoner att en kollision är oundviklig.) Kan man då upptäcka denna minimala strålning om den nu finns?

För en foton som kommer från en stjärna mot ett svart hål finns två alternativ: Antingen kommer fotonen innanför händelsehorisonten och då går den i en spiralformad bana in mot centrum av det svarta hålet eller passerar fotonen förbi i en avböjd bana. Fotonen kan aldrig "fastna" i en sluten bana runt det svarta hålet. Fotoner kolliderar inte med varandra eftersom det inte finns någon direkt kraftverkan mellan dem. Den form av strålning du tänker dig finns alltså inte.