Universum-Solen-Planeterna [4022]

Vi håller på att läsa om universum just nu och har precis läst om stjärnors födelse och död. Jag undrar en sak om svarta hål. Om tar sig med ett rymdskepp till ett svart hål och binder fast en människa i ett rep och sedan släpper ner den här människan mot det svarta hålet. När människan kommer nära hålet så ser blir ju gravitationen så stark så det ser ut som det står still. Man tycker att det ser ut som om människan hänger still i luften. Men eftersom den här människan hänger i ett rep så fortsätta ju repet att åka mot det svarta hålet, hur ser det ut när man tittar ner mot repet. Man tycker ju att det ser ut som om repet står stilla men det fortsätter ju att åka ner, så vad är det man ser, en massa rep eller? Hoppas ni förstod frågan....
/Patrik S, Ängarydsskolan, Tranås

Släpper man ner en klocka mot ett svart hål, skulle vi utifrån tycka att den går långsammare och långsammare och bli allt rödare. Den skulle aldrig stanna helt, processen skulle aldrig fullbordas.

Det här är ett rent teoretiskt resonemang. Långt innan händelsehorisonten kommer klockan slitas sönder, förgasas och joniseras. En del av energin åker ut som strålning, det mesta av materien åker in och blir snabbt så rödförskjutet, att strålningen från materialet snart saknar all praktisk betydelse. Många tror att de omtalade "gamma ray bursts" är processer, där svarta hål bildas. I så fall är tidskalan av dessa processer ungefär sekunder.