Blandat [391]

1. Har ozonlagret något samband med växthuseffekten?

2. Hur påverkar CFC-gaserna (freon) växthuseffekten och ozonlagret?

3. Man säger ju att klimaten blir mycket varmare av växthuseffekten, varför har då medeltemperaturen bara ökat med en halv grad på 100 år?

1 Egentligen inte. Ozonlagret stoppar den ultravioletta strålningen. Växthuseffekten påverkas främst av koldioxidhalten i atmosfären. Om ozon-lagret försvinner kan den ultravioletta strålningen påverka växtligheten på jorden så att koldioxidhalten förändras och därmed förändras växthuseffekten.

2 Freonet förstör ozonlagret. Nobelpriset i kemi 1995 utdelades till de forskare som klargjorde sambanden mellan freon och ozonlagret. Du kan läsa mer om detta i vetenskapsakademiens beskrivning (länk 1 nedan). Freonet är dessutom en växthusgas.

3 Först en förklaring. Växthuseffekten har alltid funnits och är väldigt viktig för jordens klimat. Utan denna effekt skulle det både vara kallare och större skillnad mellan dag- och nattemperatur. Vad som händer är att denna effekt förstärks något om halten koldioxid ökar i atmosfären.

Vi vet inte säkert vad som händer när växthuseffekten förstärks. Det kan hända att temperaturen stiger. Det kan också hända att vi får fler moln som reflekterar solstrålningen så att temperaturen inte stiger.

1 http://nobelprize.org/chemistry/laureates/1995/press.html