Energi [2695]

Jag har en elev som undrar hur kärnklyvningen sätts igång i ett kärnkraftverk från första början. Varifrån kommer den första neutronen? Varför startar inte kärnklyvningen redan i fabriken där bränslet tillverkades?
/Maria B, Vasaskolan, Skövde

Reaktorbränslet består till 97% av 238U och till 3% av 235U. Det som klyvs när reaktorn är igång är 235U. Långsamma neutroner kan inte klyva 238U, men denna isotop kan i sällsynta fall (en gång på miljonen) sönderfalla genom spontan fission (klyvning), och då bildas flera neutroner. Man kan räkna ut, att i 1 kg uran produceras på detta sätt över 1000 neutroner per sekund. I en kärnreaktor produceras flera miljoner neutroner per sekund innan den startat.

Detta resonemanget gäller när reaktorn startas första gången. Ska reaktorn startas efter ett stopp, finns vissa klyvningsprodukter som absorberar neutroner mycket effektivt, till exempel 135Xe. Vid normal drift förstörs den isotopen kontinuerligt, men stoppar man reaktorn, bildas en avsevärd mängd, som gör det svårt att starta reaktorn igen. Då brukar man "tända" reaktorn med en yttre neutronkälla.

För att kärnklyvningen ska pågå, krävs ett ganska invecklat arrangemang för att bromsa upp neutronerna. I ett löst bränsleelement på fabriken finns ingen risk för kedjereaktion. Detta gäller låganrikat uran.

Nyckelord: kärnenergi [19];