Ljud-Ljus-Vågor [21464]

Hej,vad är det som gör att ett material kan skärma av ur strlålning? vi ska skriva en labbrapport på ett experiment där man har en fjärrkontroll och använder olika material för att skärma av it strålningen. vi ska sedan försöka lista ut vad det är som gör att materialet stoppar eller inte stoppar it strålningen, vilket jag inte kan lista ut. är det tex genomskinlighet, densitet eller hur bra materialet leder värme? tack för svar!
/Amanda V, Nannaskolan, Uppsala

Vad gäller absorption av strålning så varierar fysiken mycket beroende på våglängden. Eftersom ni använt en fjärrkontroll så är det här fråga om infrarött som har våglängder på 700 nm till 1 mm.

För att ett material skall absorbera strålning måste den växelverka med atomer, molekyler eller fasta ämnen. För synligt ljus kan detta ske genom atomernas elektroner.

För infrarött räcker energin ofta inte till för växelverkan med elektroner. I stället exciteras molekylers vibrations- och rotationstillstånd som har lägre energi.

Vatten- och koldioxidmolekyler absorberar infrarött (och mikrovågor - tänk på växthuseffekten!). Hög densitet ökar naturligtvis absorptionsförmågan. Förekomsten av fria elektroner (metaller) ger också hög absorption eller reflektion.

Se vidare fråga 21018 .