Universum-Solen-Planeterna [21242]

Hur vet vi om vi är på samma ställe, om vi är i rymden en dag sen kanske vi åker dit någon månad senar, hur vet vi att vi inte har flyttat oss tex i en låda om jag lägger en penna i en låda sen öppnar den en stund efter så vet ju jag om den har flyttat sig men det kan vi inte veta i rymden. Om vi flyttar oss då flyttar troligtvis allt annat så då kan vi inte mäta med tex månen eller solen. Så med andra ord hur vet vi att vi inte har flyttat oss och om vi kan ta reda på det har vi flyttat oss?
/Anna O, Linnéa skolan, Ljungskile

Hej Anna! Det var ingen lätt fråga du ställer. Låt oss hoppas at jag förstått den korrekt: finns absoluta positioner i universum?

Universum är ganska säkert oändligt stort (enligt den kosmologiska standardmodellen, se fråga 18686 ). Om universum är oändligt stort går det inte att definiera absolut position. Vi kan alltså bara definiera relativa positioner i förhållande till jorden, månen, solen, andra stjärnor, pulsarer etc.

Det finns dessutom starkt stöd för den kosmologiska principen (fråga 20517 Kosmologiska_principen ) att universum ser ungefär likadant ut oavsett var man än befinner sig och vart man än tittar.

I ett sådant universum kan vi alltså inte definiera absoluta positioner.

Däremot kan man faktiskt definiera absolut hastighet eftersom den kosmiska bakgrundsstrålningen kan definiera ett koordinatsystem som är unikt, se fråga 16776 .

Se även Absolute_space_and_time#Special_relativity , Location_of_Earth och länk 1 och 2 nedan.

Nyckelord: kosmologi [33];