Ljud-Ljus-Vågor [19891]

Vad har antalet fotoner som träffar ögat för effekt på hur vi uppfattar ett givet objekt?

I ett tankeexperiment där man har 2 identiska krukor i varsin låda med ett långt rör där belysningen av krukorna i lådan är identisk innebrändes lådan. Samma frekvenser på olika fotonströmmar alltså den elektromagnetiska strålningen som träffar krukan är samma i båda lådorna.

Den ena lådan står på fem meters avstånd, den andra lådan står mycket långt bort, t.ex på månen. Vår betraktningsvinkel in i lådorna genom rören till krukorna är densamma.

Om man tittar på krukan som är nära så borde ju x antal fotoner med frekvensen A sändas ut varav y antal fotoner träffa ögat. Om man bortser från atmosfären och hade en kikare som zoomade in krukan på månen så den ser ut att ha samma storlek som krukan 5 meter bort så borde ju färre än x fotoner träffa ögat, dom har dock fortfarande frekvensen A så man uppfattar det som exakt samma färg.

Vad har då antalet fotoner eller den elektromagnetiska strömmens amplitud för effekt på hur vi ser färger?
/Andreas E, Wargentinsskolan, Östersund

Ja, färg och ljusstyrka man uppfattar beror av antalet och våglängden på fotoner som ögat fångar in från föremålet. För att föremålet betraktat genom kikaren på månen skall uppfattas ha samma ljusstyrka som när man betraktar det från nära håll måste kikaren ha en mycket stor öppning. Den samlar då in fotoner i ett större knippe, vilket kompenserar för avståndseffekten (1/r2).