Partiklar [17438]

Jag har en tid funderat på följande men inte kommit fram till något som kan kasta ljus över detta. Generella relativitetsteorin förklarar hur ljus påverkas av gravitationen. Vi menar även att även om fotoner inte har någon massa(4'10^-48g) så har de ändå moment. Fotoner påverkas inte av gravitationen utan genom att (starka)gravitationsfält påverkar rumtiden. Vi vet även att fotonerna svarar på denna krökning av rumtiden och inte på gravitationen. (rymdtidens fyra dimensioner X-Y-Z och tid) Detta gör att ljus inte kan undslippa ett svart hål efter att det passerat "point of no return" Min fråga blir därför om sk tachyoner, med en fart som överstiger ljushastigheten, kan undkomma ett svart hål när de väl passerat händelsehorisonten?
/Stefan o, Balderskolan, Skellefteå

Tachyoner är teoretiska konstruktioner som inte observerats, se fråga 527 . Det finns hur många sådana möjliga konstruktioner som helst, och jag kan inte spekulera om deras egenskaper.

Hawking-strålning är ett sätt att undkomma ett svart hål som ligger närmare etablerade fysikaliska lagar, se fråga 6026 .