Universum-Solen-Planeterna [16878]

Är det möjligt att jorden skulle kunna åka in i ett svarthål.. hur och när i så fall?
/Ellinor M, Nfu, Svedala

Ellinor! Nej det är inte troligt! För det första är svarta hål ganska ovanliga. För det andra uppför sig det svarta hålet som all annan materia: det påverkar omgivningen med en gravitationskraft som är proportionell mot hålets massa. Solen skulle om den kom i närheten av ett svart hål uppföra sig på samma sätt som stjärnorna man upptäckt nära vintergatans centrum, se nedanstående bild från fråga 6228 nedan. Som synes rör sig stjärnorna i banor kring det svarta hålet. Bara vid en perfekt fullträff, som är osannolik eftersom hålet är så litet, skulle stjärnan "ätas upp".

Om solen passerade nära ett stort svart hål skulle däremot planetbanorna störas, och jorden skulle kastas in i en annan bana med katastrofala följder för livet på jorden. Det är mycket mer sannolikt (men fortfarande låg sannolikhet) att solen skulle komma nära en annan stjärna.

Nära det svarta hålet i vintergatans centrum finns det inte mycket materia i form av gas och stoft. Detta svarta hål är alltså inte särskilt aktivt - dvs det strålar inte mycket. Det finns svarta hål i centrum av andra galaxer som har mycket materia i närheten. Denna materia samlas i en roterande skiva. Genom kollisioner bromsas materialet i skivan upp och faller ner i det svarta hålet och ger upphov till stark röntgen och gammastrålning.

Nyckelord: svart hål [51];