Ljud-Ljus-Vågor [15674]

Jag är en elev på Ullvigymnasiet som fått en uppgift om att göra ett experiment för åk6. Saken är den att jag hittat ett experiment som skulle passa bra men jag har ingen lösning till detta. Du kanske skulle kunna hjälpa mig. Detta är experimentet jag tänkt använda: Du har flera lappar där du skrivit olika färger, tex grön. Du fyller sedan i bokstäverna med en annan färg, tex. blå. Ögat uppfattar färgen innan ordet. Varför är det så? Jag skulle behöva En förklaring till detta. Tack på förhand!
/Angelica A, Ullvigymnasiet

Hej Angelica! Detta är inte precis en fysikfråga, men det ger mig å andra sidan möjligheten att spekulera ohämmat!

Färgseendet är ganska välutvecklat hos de flesta djur eftersom förmågan att särskilja färger har ett överlevnadsvärde, se Color_vision#Evolution . Reaktionen på färg har alltså utvecklats genom Darwins evolutionsteori och man väntar sig därför att reaktionen på färg skall vara snabb.

Att läsa text däremot och att först stava sig igenom ett ord och sedan tolka ordet tar ganska säkert längre tid eftersom det är inlärt och inte utvecklat av naturen. Man kan förstås hävda att även språk och läsförmåga har utvecklats naturligt genom att hjärnan och därmed intelligensen har utvecklats genom mutationer och naturligt urval, men man kan i varje fall hävda att läsförmågan har utvecklats under mycket kortare tid. Eftersom tolkningen av text alltså även sker i flera steg, är det inte konstigt att det går långsammare än att tolka och reagera på en färg.

Se länk 1 för experiment med perception.

Nyckelord: färg/färgseende [39];