Universum-Solen-Planeterna [15276]

Jag hörde att vintergatans centrum befinner sig i riktning genom skyttens stjärnbild. Jag har svårt att förstå stjänkartor. På vilken breddgrad, hur långt söderut, måste jag vara för att se skytten året om? Och vilka månader kan jag se skytten ifrån göteborg?
/alf b, ascheberg, gbg

Skytten ligger i djurkretsen (zodiakien), dvs den serie på 12 stjärnbilder som solen genomlöper på ett år, se länk 1. Solen befinner sig i Skytten i november-december, så då kan man inte se Skytten eftersom det är dagsljus när den är uppe. Sex månader från nov-dec, dvs på sommaren, kan man se Skytten mycket lågt i söder, se bilden nedan som är beräknad med Sky View Café och visar stjärnorna mot söder, vid Lunds horisont 2007-06-30 kl 24. Skytten är Sagittarius på kartan (till vänster om månen).

Problemet är dels att ljuset absorberas av atmosfären eftersom stjärnbilden står lågt på himlen, och dels är det inte riktigt mörkt på sommarnätterna. Man kan alltså nätt och jämt se Skytten från Göteborg, men den syns mycket bättre från t.ex. medelhavsområdet.

Det är korrekt att vintergatans centrum ligger i Skyttens stjärnbild, men Skytten är ändå inte en särskilt imponerande stjärnbild. Till en del beror detta att det finns en massa absorberande moln mellan jorden och vintergatans centrum.

På södra halvklotet, t.ex. Sydafrika eller Australien syns Skytten mycket bättre eftersom juni är vinter. Om man tar sig ut långt ifrån städer har man en mycket fin vy dels av vintergatans centrum och dels av satellit-galaxerna Stora och Lilla Magellanska molnen, se länk 2.

Nyckelord: galax [28];