Materiens innersta-Atomer-Kärnor [14621]

Positiv och Negativ attraherar, positiv och positiv reppelerar... Hur kommer det sig att en atomkärna kan hålla sig samman? Bör inte protonerna i kärnan reppelera varandra? Bly är det sista stabila ämnet, sönderfaller ämnen efter PB pga att det är för många protoner så att den omöjligt kan hålla sig samman?
/Alexander D, Centralskola, Svedala

Alexander! Vismut (Z=83) har faktiskt en stabil isotop Bi-209. Anledningen till att kärnorna håller ihop även med flera protoner är att alla nukleoner (protoner och neutroner) attraherar varandra med en kraft - kärnkraften (Nuclear_force ) - som är större än coulombrepulsionen mellan protonerna.

Ämnen bortom vismut sönderfaller (med alfasönderfall eller spontan fission) därför att med många protoner tar repulsionen över och bindningsenergin blir inte tillräcklig för att hålla ihop kärnan. Om antalet protoner är Z blir repulsionen proportionell mot Z(Z-1)/2 (antal par av protoner) medan attraktionen är proportionell mot A (totala antalet nukleoner). För stora Z kommer då det kvadratiska beroendet hos repulsionen att ta över. Anledningen till att den repulsiva kraften (coulombrepulsionen) har kvadratiskt beroende och den attraktiva kraften (kärnkraften) har linjärt beroende är att coulombkraften har lång räckvidd medan kärnkraften har kort räckvidd.

Nyckelord: bindningsenergi [23]; kärnkrafter [7];