Kraft-Rörelse [14576]

I en lärobok beskrivs relativ rörelsemängd som p = m*v*(gammafaktorn); den senare = (1 - v^2/c^2)^-0,5. Och där massan m är oberoende av hastigheten. Det betyder ju att massan inte ändras, men hur kommer då gammafaktorn in? Den tar man väl till för att säga att det blir allt svårare att öka farten om densamma redan är hög, för då har massan 'ökat' med gammafaktorn och det blir svårare att accelerera. Å andra sidan: Om jag åkte med hög fart skulle jag verkligen uppleva att jag fick större massa (skulle jag orka lyfta armarna, ökar muskelstyrkan också i så fall?!?). Delar av relativitetsteorin är knepiga!

Thomas! m i ditt uttryck är vilomassan. Ändringen i den massa du uppfattar att kroppen har ligger i gammafaktorn. Men om du färdas med en snabb farkost har du ju samma hastighet som denna, alltså det relativa hastigheten = v = 0. Om du alltså färdas i en rymdraket med en hög hastighet i förhållande till jorden, så uppfattar observatören på jorden att din massa ökar. Om du själv gör experimentet att bestämma din massa (t.ex. genom att se hur stor kraft det krävs för att accelerera din kropp), så kommer du att finna att du har din gamla vanliga massa!

Matematiskt är den speciella relativitetsteorin relativt enkel, men konsekvenserna blir ovanliga för oss som är vana vid låga hastigheter.