Elektricitet-Magnetism [1360]

Jag har en liten fråga som kan tänkas vara helt självklar. I våran lärobok (Quanta kurs A) står det att när man gnider t.ex. en duk mot en linjal så kommer elektroner att hoppa över till linjalen. Visst, men när jag hör detta så kommer ett välkänt ord till mig nämligen jon! Om vi förenklar och säger att vi gnider över 10 elektroner till linjalen. Då borde det ju bildas 10 joner också, eller? Och visst antalet elektroner som gnids över är väl ingenting relativt den totala mängden e- i linjalen. Men borde inte ämnets egenskaper ändras när om än en liten mängd av elektronerna försvinner? Går det i huvudtaget till så här?
/Erik L, Vilunda Gymn., Upplands Väsby

Du har rätt. Om en elektron "hoppar över" till linjalen så kommer det att bli överskott på positiva laddningar i duken, som alltså blir positivt laddad. Man kan som Du säga att det finns positiva joner i duken. Så småningom kommer dessa laddningar att neutraliseras genom att duken är jordad genom Din hand.

Precis som Du säger blir det relativa överskottet på antalet laddningar väldigt litet. Men den elektriska kraften är så stor att även ett litet antal elementarladdningar har en fullt märkbar effekt.

Fundera Du kan lyfta små papperslappar med linjalen. Vad händer med laddningarna inne i papperslappen och varför blir det en lyftande kraft?