Materiens innersta-Atomer-Kärnor [13490]

Jag har ett väldigt stort fysikintresse. Eller närmare bestämt teoretisk fysik och strängteori intresse. Jag har läst många populärvetenskapliga böcker; såsom Kosmos en kort historik till Ett utsökt universum. Jag studerar även gymnasiefysik B på fritiden. Min dröm i framtiden är såklart att vara med och klarlägga strängteorin. Nu kommer min fråga: Var är det bäst att studera? Har man några märkbara chanser på LU att göra stora chanser? Vad har ni att erbjuda? Måste man forska på CERN?
/Arvid B, Magnusstenbocksskolan, Helsingborg

Arvid! Det är roligt att du är intresserad av fysik! Just nu finns det såvitt jag vet ingen strängteori-forskning vid Lunds universitet (LU). Men det behöver inte betyda något. Dels kan detta ändra sig i framtiden och dels forskar man ofta inte på samma universitet där man fått sin grundläggande utbildning. Det är vanligt att man åtminstone tillbringar några år i utlandet efter doktorsexamen (s.k. postdoc). Vi har en mycket bra utbildning i fysik på LU, och forskningen i teoretisk fysik är av världsklass. Så LU är ett gott val!

Information om strängteorin (inte helt lättillgänglig) finns på The Official String Theory Web Site . Länkarna nedan är till forskningen vid teoretisk högenergifysik och till undervisningen i fysik.

1 http://www.thep.lu.se/hep/