Elektricitet-Magnetism [12897]

Om en ko får en stöt av ett kostängsel så undrar jag hur strömmen går? Hur går den i genom kon ?
/Daniel C, Svandammsskolan, Nynäshamn

Daniel! Strömmen följer den enklaste och kortaste vägen från elstängslets batteri, via stängseltråden in i den del av kon som nuddar stängslet, genom kon ned till marken, och genom marken till elstängslets "jordpunkt" - se bilden nedan.

Ström går alltid bäst där det är vått eller fuktigt, och allra helst där det finns salt. Eftersom kons kropp innehåller en massa saltvatten (blod är vått och innehåller salt!) är det troligare att strömmen går genom kon på insidan än att den går på utsidan genom huden.

Om kons nos nuddar stängslet går nog strömmen alltså in genom nosen, ner genom kroppen och ut genom benen och klövarna. Om kon går emot stängslet med ett ben, eller har stått ute i regnet så att huden är blöt, kan jag eventuellt tänka mig att strömmen följer kon på utsidan istället, som på bilden nedan.

Visste du att: De flesta kostängsel som används nuförtiden är inte "på" hela tiden, utan de sänder ut korta pulser av ström. Olika djur är olika känsliga för ström, men nästan alla tycker det är mycket otrevligt att få en stöt.

Fundera på: Vilket tror du är farligast för kon: när strömmen går längs huden på utsidan, eller när den går genom kroppen? Varför då? Vad skulle hända om strömpulsen var mycket högre än vad man egentligen får ha? Vem kontrollerar om elstängsel fungerar ordentligt?

/Margareta H