Kraft-Rörelse [12673]

Hej! Jag läste att man (åtminstone teoretiskt sett) kan åstadkomma en böjning av ett gravitationsfält genom att rotera en ring av ett superledande material mycket snabbt. Detta skulle innebära en skillnad i tyngdfaktor i området ovanför ringen, jämfört med det omgivande området.

Om man tänker sig, att man har böjt av gravitationsfältet på detta sätt, borde det väl finnas flera sätt att utnyttja det för energiframställning. Om man monterar ett tungt, lättrörligt hjul med ena halvan över den roterande ringen och andra utanför, så får den ju en acceleration som är lika med skillnaden mellan tyngdfaktorerna? Hjulet snurrar alltså fortare och fortare, och får en högre och högre rörelseenergi.

Detta bryter mot energipricipen, hur hänger allt detta ihop? Går det överhuvudtaget att böja av ett gravitationsfält på detta sätt?
/Marcus B, Östrabogymnasiet, Uddevalla

Marcus! Jag antar att det du läst om är ryssen Podkletnovs experiment riktade mot att konstruera en "antigravitationsapparat" med hjälp av roterande supraledare.

Varken Podkletnov eller hans påhejare har publicerat sina resultat i någon expertgranskad vetenskaplig tidskrift, vilket gör det mycket svårt att bedöma sanningshalten i hans sensationella påståenden. Dessutom har ingen av de andra forskargrupper (bl.a. hos NASA och Boeing) som försökt att återskapa experimentet i sina laboratorier observerat någon påverkan av gravitationsfält.

Även om detta i strikt mening inte innebär att det skulle vara omöjligt att böja gravitationsfält med roterande supraledare så får det anses högst osannolikt - en uppfattning som delas av en stor majoritet av världens experter inom såväl supraledare- som gravitationsforskningen.
/Margareta H