Kraft-Rörelse [12403]

Min fråga är angående gravitationen. Jag kan inte riktigt beskriva det själv, så jag får ta det genom exempel: Jordens gravitation, kan enligt mig, liknas vid en tvättmaskin när den centrifugerar, dvs allt dras åt trummans väggar, bara det att man har vrängt trumman ut och in fast att den fortfarande har samma egenkaper, dvs att allt dras åt trummans väggar.

Om man då tar jorden som exempel, då säger jag mig att allt på jordens yta borde slungas ut i rymden, men att det hindras av gravitationen. Men vad är då gravitationen, dvs det som gör att allt stannar kvar på jorden när den snurra. Jag jämför jorden med en slags roterande cylinder, där man har satt fast te x några sandkorn, och när den börjar rotera snabbt, skulle sandkornen slitas loss.

Eller kort och enkelt: Vad är det som gör att gravitationen verkar på jorden som den gör (det som gör att saker dras mot jorden i stället)?
/Anton L, Västerskolan, Uddevalla

Det är korrekt att verkan av gravitation och acceleration är besläktade, eller t.o.m. ekvivalenta enligt Einsteins allmänna relativitetsteori. Om man tvingar något (t.ex. kläderna i den centrifugerande tvättmaskinen) att gå i en cirkel, så utsätts det för en acceleration in mot centrum, vilket enligt ekvivalensprincipen kan ses som en "gravitation" ut från centrum.

För ett löst föremål på den roterande jorden har du två effekter: en utåtriktad kraft p.g.a. jordens rotation och en inåtriktad kraft p.g.a. gravitationkraften från jordens massa. Turligt nog är den första effekten mycket mindre än den andra. Om jorden haft mycket mindre massa eller roterat mycket fortare, hade inte bara sandkorn på ytan flugit iväg, utan hela jorden hade slitits i stycken!