Partiklar [11879]

Hej! Av svaret på min förra fråga, partiklar 11846, blir jag förvånad; är verkligen en neutrino en oladdad elektron?? Neutrinernas massa är ju omdebatterad och följden blir ju att det är elektronens laddning som är massan medan den oladdade massan ev inte finns ! Finns det någon bra bok i ämnet, gärna på svenska, som vi på gymnasiet skulle kunna läsa om hur det hänger ihop i?
/Thomas Å, Märstagymnasiet, Märsta

At säga att "neutrinen är en oladdad elektron" är kanske något slarvigt, men det ligger faktiskt en del i det. Dessa partiklar hör till en grupp som kallas leptoner. Det finns tre laddade leptoner: elektronen, myonen och tauonen. De har sin motsvarande oladdade partner: elektronneutrinen, myonneutrinen och tauonneutrinen. I den så kallade standardmodellen är dessa neutriner olika partiklar.

På senare år har det visats att standardmodellen inte kan vara korrekt på denna punkt. De olika neutrinerna kan övergå i varandra (neutrinooscillation). Det innebär att neutrinerna inte kan vara masslösa, som antas i standardmodellen. Dessa resultat är så färska (detta skrives april 2003) att de knappast finns i någon bok. Vi får hänvisa till ett par sajter.

1 http://neutrino.lbl.gov/