Visa fråga/svar

 

Blandat [1123]

Fråga:
Hej! Jag undrar hur en Zapper till ett TV-spel fungerar. Till de gamla Nintendo-TV-spelen fanns det bl.a. ett spel som hette "Duck Hunt", där man skulle skjuta med sin Zapper-pistol mot ankor som dök upp på TV-rutan. Zappern satte man in i det vanliga urtaget för handkontroll på basenheten för TV-spelet. Frågan är alltså: Hur kan TV-spelet känna av att man har träffat en anka? Tacksam för hjälp! Henrik Paulsson
/Henrik P, Haraldsbogymnasiet, Falun

Svar:
Vi har frågat flera men ingen vet bestämt men vi har funderat ut några möjligheter.

I pistolen sitter fotoceller och linser som gör att pistolen kan detektera ljuset från ett litet område på teveskärmen. På skärmen ritas bilden av en elektronstråle som sveper över skärmen rad för rad. Därför "vet" spelet när en viss punkt på skärmen "tänds". På detta sätt kan man veta hur pistolen är riktad.

Undersök Tag en bild av TV-rutan med en kort exponeringstid. Hur stor del av skärmen lyser?

En annan möjlighet som är mindre trolig är att ankan har en speciell färg. Man sätter då ett filter framför fotocellen så att endast denna färg detekteras.

Fundera Kan du komma på ett test som avgör vilken metod som används?
/GO

*

 

 

Frågelådan innehåller 7624 frågor med svar.
Senaste ändringen i databasen gjordes 2022-05-21 17:33:39.

 

** Frågelådan är stängd för nya frågor tills vidare **


sök | söktips | Veckans fråga | alla 'Veckans fråga' | ämnen | dokumentation | ställ en fråga
till diskussionsfora

 

Creative Commons License

Denna sida från NRCF är licensierad under Creative Commons:
Erkännande-Ickekommersiell-Inga bearbetningar
.