Ljud-Ljus-Vågor [11077]

Hej, jag har gått och funderat över tre fågor ett tag som jag gärna skulle vilja reda ut.

1. Är ljusets hastighet relativ? Det vill säga, spelar det någon roll i vilken riktning eller hur fort man rör sig ifrån eller emot en ljusstråle? Kommer den inte alltid att träffa/försvinna ifrån en med en hastighet av c?

2. Vad är anledningen till att man inte kan röra sig fortare än c? Jag har hört teorin med att eftersom massan ökar så krävs det när man närmar sig c en nästan oändlig mängd energi för att accelerara ytterligare. Men jag har också hört en teori som kallas (inte säker på namnet) ömsesidig omfamning. Den innebär att ljus sätter igång en liten mäng elektricitet, som sätter igång en liten mäng magnetism, som i sin tur sätter igång en liten mängd elektricitet osv. Hur snabbt man än rör sig kommer alltid ljuset att försvinna ifrån en då magnetismen och elektriciteten liksom hoppar bock över varandra Vilken av dessa två stämmer?

3. Hur kommer det sig att den hastighet där man inte kan accelerera massa till är den samma som ljusets?
/Oliver V, Ljungenskolan, Höllviken

1. Ljusets hastighet i vakuum är alltid densamma, hur man än rör sig. Ljusets hastighet (c) är:

c = (eomo)

där eo och mo beskriver vakuums elektriska och magnetiska egenskaper. Dessa beror inte på hastigheten.

2. Att massan ökar är en direkt följd av relativitetsteorin. Den andra modellen du beskriver är nog hämtad från kvantelektrodynamiken. Där exciterar den elektromagnetiska vågen i vakuum virtuella elektron-positron par, och det fördröjer den elektromagnetiska vågens utbredning. Därför är ljushastigheten inte oändlig.

3. Åter en direkt följd av den speciella relativitetsteorin. Ljusets hastighet är inte något speciellt för ljuset, det är en egenskap hos rumstiden.