Partiklar [10039]

Hur vet man egentligen att det vid kvantfluktuationer verkligen uppstår t ex ett elektron/positron-par ? Hur vet man att det är just de antipartikel-paren och inte något helt annat ? .. De existerar ju så kort tid så jag tycker det borde vara svårt att isolera dem och kolla/mäta.

När och hur påverkar de omvärlden ? (naturliga fenomen, inte i laboratorier)
/Martin S, jobbar, Malmö

Det är inte bara elektroner som bildar virtuella partikel-antipartikel par, alla elementarpartiklar gör det. Vid elektromagnetiska processer vid låga energier dominerar virtuella elektron-positron par eftersom dessa partiklar har lägst massa bland de elektriskt laddade. I de senaste noggranna beräkningarna av myonenens magnetiska moment har man lagt in verkan också av virtuella pioner. Deras bidrag är ungefär en miljontedel av elektronernas. De virtuella partiklarna är inte direkt observerbara, men ger sig tillkänna indirekt. Slå på Kvantelektrodynamik i Nationalencyklopedin .

Satsar man mycket energi, kan man lyfta upp de virtuella partiklarna, så att de blir reella. Det är just vad man under 10 års tid har sysslat med i de nu avslutade LEP-experimenten vid CERN. Vid de energier man arbetade med där, har vakuum en verkligt rik struktur.