Lista på frågor om 'Universum-Solen-Planeterna' (grundskola)

Har himlakroppar utanför vårat solsystem också magnetiska fält?visa
Hej jo jag undrar vilka fler storheter som kan påverka kraterns diameter utöver meteoritens energi? Jag undrar även hur man kan lösa ut energin ur fromeln D = K x E^b hur skrivs den på formeln E= f(D) där f betyder en funktion ?visa
Hej! Jag jobbar på ett skolprojekt om kometer, men hittar nästan ingen fakta om kometsvansar. Vet du något om det? Tack på förhand.visa
Hej ! Finns det någon risk att jorden kan explodera av jordens inre glödande massa.visa
Hur vet vi om vi är på samma ställe, om vi är i rymden en dag sen kanske vi åker dit någon månad senar, hur vet vi att vi inte har flyttat oss tex i en låda om jag lägger en penna i en låda sen öppnar den en stund efter så vet ju jag om den har flyttat sig men det kan vi inte veta i rymden. Om vi flyttar oss då flyttar troligtvis allt annat så då kan vi inte mäta med tex månen eller solen. Så med andra ord hur vet vi att vi inte har flyttat oss och om vi kan ta reda på det har vi flyttat oss?visa
Vad är en nebulosa fast skriv det så det finns mycket fakta.visa
Vilken sorts planet är solen?visa
1. Är det någon meteorit som kommer träffa jorden de närmaste åren, vad skulle följderna bli isåfall? 2. Hur vet man att man ser en komet. 3. Berätta om varifrån asteroider/kometer/meteorer kommer ifrån. Tack!visa
Hej! Man letar konkret på stället efter vatten på Mars. Går det att via ljuset, t ex spektralanalys, från jorden få fram grundämnes- resp molekylföreningars förekomst på andra planeter och i andra solsystem/galaxer? Att väte och helium är vanliga ämnen är en sak, men kan övriga grundämnen (och ev transuraner) beläggas med hjälp av ljusanalys?visa
Varför finns Saturnus ringar?visa
Kan man göra ett svart hål av ljus?visa
Hur många molekyler finns det i hela universum? Hur många atomer finns det i hela universum?visa
Varför är det kallare på utsidan av solen (vid kromosfären)?visa
Hej. Har just tittat på svtplay om mörk materia och universums expansion. Funderar kring varför hastigheten ökar. Vet inte riktigt hur jag ska formulera min fråga men: I universum råder vakuum och jag tänker att om jag låter en ballong med t ex vatten gå sönder i vakuum kommer då inte vattenmolekylerna att sprida ut sig med ökande hastighet tills de är maximalt utspridda? Om man tänker att Big Bang från början skedde i ett stort rum med vakuum borde inte hastigheten hela tiden öka? Om universum är oändligt kanske det bara fortsätter så? Eller är jag helt ute och cyklar? Tack på förhand. Mvh Johanvisa
Hej! Vi håller på med astronomi i skolan och jag skriver en egen uppsats. En av mina frågeställningar är hur en galax bildas. Jag hittar ingen riktigt bra fakta om det så min fråga är - hur bildas egentligen en galax??? Hur tror man att det gick till när Vintergatan bildades? Jag vore jättetacksam för snabbt svar :) Hälsningar Sofiavisa
Skulle alla solsystemets planeter få plats mellan jorden och månen om man radade upp dem efter varandra?visa
Snurrade jorden fortare före månen bildades?visa
Vad är det som gör att vi ser stjärnor, vad reflekterar ljuset?visa
Varför blev planeterna runda ? Varför inte ovala, fyrkantiga eller som dom trodde förr, platta?visa
vem och när upptäcktes Merkurius?visa
vad är en oregelbunden galax?visa
Hur många atomer finns det i solen?visa
Hur stor del av natt himlen ser jag? Om en kompis står 40 mil bort kan vi se samma "stjärnfall" då? Ser vi samma bit av himlen? /Hassan (Genom ungdomshandledare Thomas)visa
Vad skickar vi upp i rymden och varför gör vi det?- vilka motiv ligger bakom? Människor, sonder, raketer? Jag undrar också om rymdskrot, vad finns det för ny vetenskap om att rensa rymden från dem och vilka kostnader blir de?visa
Hej! Jag undrar vad ni säger om det här klippet jag såg: https://youtu.be/UpIiIaC4kRA Stämmer alla uppgifter i klippet? Har personen som gjorde klippet missat något, vad i så fall? Om länken inte funkar, sök på "the fine tuning of the universe" på YouTube. Klippet är 6 min och 27s långt. Jag hade verkligen uppskattat svar!visa
Vad är skillnaden mellan olika stjärnorvisa
Hej, En elev undrar om det har funnits en nebulosa just här där vårt solsystem ligger? Hade den något namn? visa
Hej! Jag ska hålla ett kort föredrag om mörka nebulosor och efter lite sökande på internet så läste jag om att det kan finnas aktiva stjärnor inuti mörka nebulosor. Hur skulle det fungera och vad händer med all ljusenegi eftersom energi inte kan sluta att upphöra. Är det ens möjligt att det skulle kunna finnas en aktiv stjärna i en sådan nebulosa? Jag har en annan fråga angående mörka nebulosor också. Mörka nebulosor reflekterar inte ljus så vad händer med ljuset, absorberar dem sub-mickro-meter stora dammpartiklarna ljuset eller vad händer?visa
Man säger att dragningskraften är större på Jupiter än på jorden. Ändå är planeten helt av gas, hur kan man då veta hur stor dragningskraften är?visa
Jag håller på med ett projekt i skolan och jag undrar om du skulle kunna skriv lite fakta och viktiga frågor man behöver ha med om KOMETER?!visa
vad händer om solen kommer närmre jordklotet?visa
Vad är det som gör att månen aldrig försvinner ifrån oss?.. :)visa
Hej Jag har en teori om universums uppkomst/livet inan big bang. Min teori bygger på svarta håll. Tanken är att ett svart hål äter upp all massa (+ andra svarta hål) i universum och när svarta hållet inte kan äta mer så exploderar den (eller typ får "förhög" massa så att de går sönder), och då blir det ett nyt big bang och så fortsätter det så??? Men ett motargumen för detta är ju om svarta hål kan dö. Men det är därför jag frågar, för att få svar på om detta kan vara en rimlig/lågisk förklaring.visa
Kan ett svart hål förflytta sig eller rotera? Hur?visa
Varför rör sig planeterna i omloppsbanor runt solen och hur uppstod omloppsbanorna?visa
Kan människor skapa en stjärna?visa
Varför är Vintergatan spiralformad?visa
Stjärnor i andra galaxer: Kan vi se stjärnor i andra galaxer? Varför? Kan vi se stjärnor som ligger mellan galaxerna? Varför? Är det någon skillnad på stjärnor i andra galaxer och de i Vintergatan? Jag hittar inte svaret någonstans och jag vill verkligen veta. Av allt jag har läst verkar det som att det är självklart, men det tycker inte jag. Väldigt tacksam för svar!visa
Varför har galaxer olika former? Varför tar många ofta Vintergatan som en stjärna? Kan man åka till andra galaxer? isåfall hur?visa
Hur många gånger större är canis majoris jämförst med vår sol?visa
Hej. Jag undrar vad Oorts kometmoln är för något. Jag tar gärna emot mycket fakta om det.visa
Jag läste en gång i tidningen att planeten Jupiter är nära månen. Vad kan menas med det???visa
Om jag förflyttar mig i hastigheten som jorden snurrar och rör mig i motsatt håll som jorden roterar, räknas jag som stillastående?visa
Hej, jag jobbar med ett arbete om Saturnus och undrar hur man får fram vad planeten eller dess ringar är uppbyggda av? Och hur forskningen kring planeten ser ut (hur de går till väga)?!visa
Hej! Hur går övergången till mellan att vara en röd jätte till en vit dvärg?visa
För flera miljarder år sedan var jorden ett moln. Molnen snurrade väldigt snabbt och bildats ett klot. Min fråga är var kom vatten, berg, syre, koldioxid och andra ämnen i från. Men dom andra planeterna är giftiga farliga hur kommer det till ? Ursäkta att jag frågar mycket om jorden och katastrofer som händer i vår jord. Jag är intresserad och det har jag alltid varit. Mvh Maryvisa
Vad skulle hända om jordens inre stelnade och blev hård?visa
Mauretanien ligger nära Ekvatorn i Afrika. Flaggan representeras av månskäran och den femuddiga stjärnan. Som du vet ligger månskäran som en båt. Där vi bor i Sverige står månskäran upprätt. Finns det en naturvetenskaplig förklaring? Isåfall, vad? (Tacksam för ett icke så komplicerat svar)visa
Hej, jag undrar vad skillnaden är mellan galaxer och nebulosor? Andromeda galaxen hette ju från början Andromeda nebulosan?visa
Om vi föreställer oss ett universum utan någonting, bara vakuum. Hur kan då energi/materia bara skapats från ingenstans? Kan det ha någonting att göra med mörk energi? Fast hur har då mörk energi kommit till från första början. Jag har tänkt på detta väldigt länge och hittar ingen logik eller teori. Tack för svar.visa
Hej!Jag undrar hur man forskar liv i universum? Dels på mars, använder man sig av ''robotarna''? Men sen även utanför vårt solsystem? Pågår det något projekt om det nu, idag? Vad heter det i sådana fall? Tack! :)visa
Jag såg på SVTs Vetenskapen Värld del 7 som handlade om hur månen påverkar jorden. De sa att månen glider ifrån jorden och om ca en miljard år kommer jordens lutning inte vara stabil längre. Lutningen skulle skifta mellan 0 till 85 grader. De menade att när den var 85 grader skulle isarna smälta, eftersom de då var närmast solen. Jorden skulle delvis översvämmas av all is som skulle smälta. Det är jag med på, men skulle det inte frysa på andra delar av världen istället (som med den nya lutningen blivit kalla)? Då skulle det jämna ut sig ändå, eftersom medeltemperaturen inte stigit. Vad tror ni? Skulle havsnivån stiga?visa
Växer planeter på något sätt/ expanderar dem ?visa
Hej! Vi har ett projektarbete om stjärnbilder i skolan och jag undrar hur många stjärnor det finns i stjärnbilden Ursa Major (Stora björn)? Vet att Karlavagnen, som sitter ihop med Stora björn, består av 7 stjärnor men jag får inte fram något om hur många som finns i Stora björn! Tacksam för snabbt svar!visa
Hej. Jag undervisar om universum, men har inte hittat svar på en viktig fråga. När en pulsar bildats så sänder den ut strålning vid polerna, vilket uppfattas som att den blinkar. Vad händer med den sen? Jag antar att strålningen är ett resultat av fusionsprocesser i stjärnan. Vad händer när kärnbränslet är slut? Vita dvärgar slocknar ju och blir svarta dvärgar, men vad händer med neutronstjärnor och svarta hål efter lång tid? Slocknar de också eller finns de kvar för evigt? Mvh Bengt Wvisa
Veckans tankar från astronomilektionen snurrar återigen runt och här behöver vi lite stöd. En supernova varar inte särskilt länge enligt de källor jag har hittat. 100 sekunder talas det om som en topp av ljusstyrkan. Därefter avtar den under en väldigt lång tidsperiod. Betelgeuse kan ju i astronomiska termer "snart" blir en supernova. Skulle vi uppfatta den även på dagen? Hur skarpt skulle ljuset kännas vid explosionen och sen efter? Går det att jämföra explosionen som den skapar med t.ex. månens ljusstyrka efter explosionen eller blir det svagare ljus än så? På vilket sätt arbetar astronomerna med att säkra observationerna av t.ex. Betelgeuse så att vi inte missar explosionen? Mvh Petrivisa
Hej! Årets nior arbetar med astronomi och flera tankar börjar snurra fram angående stjärnors utveckling. Fakta: Stjärnor föds i nebulosor. Nebulosor skapas bl.a. av gas och stoff som blivit kvar efter supertunga stjärnor som exploderat, Supernovor. Hur många stjärnor kan det födas ur en och samma nebulosa? Jag har fått för mig att det i en och samma nebulosa kan födas massor av stjärnor. Om det däremot är så att nebulosan är ett resultat av EN stjärna som har exploderat, hur långt räcker denna materia då i nyskapandet av stjärnor? En följdfråga blir då om det i universum blir fler och fler mindre stjärnor eftersom materian sprids ut mer och mer och därför inte räcker till att skapa nya supertunga stjärnor om ger oss nya supernovor. Tack för en SUPERBRA sökmotor!!visa
Som bekant så växer vårt universum i storlek. Det verkar som om antimateria är anledningen till detta. Så vitt jag förstår är det för att de har motsatt dragningskraft. Men om det bara fanns en bestämnd mängd antimateria i vårt universum så drar jag slutsatsen att det till slut skulle sakta av och stanna upp. Och så är ju inte fallet. Det expanderar snabbare och snabbare hela tiden. Så om antimateria är anledningen så måste mängden hela tiden öka. I så fall; kommer den nya antimaterian från stjärnornas kärnreaktioner? Om svaret är ja uppstår ännu en fråga. Jag undrar om antimaterian kommer från resterna av partiklarna som krockar och slås sönder inuti stjärnor, eller ger kanske dessa händelser upphov till så mycket frisläppt energi att “viruella” partiklar bryts loss från sin tillfälliga existens i och går in i den "verkliga" världen. Och eftersom allt skapas i par så uppstår inte bara vanliga partiklar, utan också antipartiklar. (Med “virtuella” så menar jag de partiklar som lyckas undfly naturens lagar genom att försvinna precis efter att de uppstått ur “tomma intet”. Man får fram dem genom att slå till dem tillräckligt snabbt med en spegel, så att de får tillräckligt med energi att inta den "verkliga världen".) Jag är faktiskt osäker på om dethär är frågor som man ens vet svaret på ännu. Om forskarna inte har det så är det väldigt osannolikt att jag har rätt, men det är ju alltid värt ett försök.visa
Hej! Hur vet man hur mycket stjärna väger? Vem kom på hur man vet hur mycket en stjärna väger? När kom man på det? visa
Hur kan man förklara för en viking att jorden är rund och bara använda saker som dom vet vad det är?visa
Hej! Min son läser om rymden i skolan och ska nu skriva lite fakta om saturnus, Bla om det är varmt eller kallt där. Kan inte hitta det i hans bok. Tack på förhand / Lindavisa
Hej. Den stjärna som ligger längst bort från jorden (som man vet). Hur långt bort ligger den?visa
Hej! Vi undrar vad som är den största skillnaden mellan en stjärna och en planet? Och sen har vi en fråga till, vad tycker du är den största obesvarade gåtan inom stjärnor? Skulle vara tacksamma om du kunde svara ganska fort, vi är väldigt nyfikna om det här med stjärnor!visa
Hur kan universum expandera om det redan är oändligt?visa
Kan jordklotet hamna/åka närmare solen?visa
Vi har fått en uppgift i skolan att förklara att jorden är rund utan moderna saker som bilder satelliter och sådant. Hur förklarar man det?visa
om materien på en meteor är 60 ton hur stor är den efter har kommit hur stor materia har den efter? Hur stor meteor behövs det för att den inte ska brinna upp?visa
Hej! Såhär långt är jag med: I en stjärna sker fusion som smälter samman protoner till tyngre ämnen. I vår sol sker fusionen mellan väte och helium. Allt eftersom de lättare ämnena försvinner ökar trycket i stjärnans centrum vilket ger en ökad temperatur som i sin tur startar nya fusionsprocesser som tillåter tyngre ämnen att bildas. Jag har sett flera program (t.ex. Wonders of the solar system, Wonders of the universe) där man säger att då järn bildats i en stjärna kommer gravitationen inte längre orka stå emot det enorma trycket ut vilket skapar en supernova. Det ska tydligen ske rätt snabbt efter att järnfusionen startat. Detta vill jag gärna ha klarhet i: 1. I vår sol finns redan järn, i liten mängd. Är det ifrån solsystemets början då stoffmolnet drog ihop sig? 2. Är järnet i form av plasma? 3. Finns järnet i kärnan av solen? 4. Vad är det som gör att den, förhållandevis stora kärnan inte råkar ut för en partikel och bildar ett tyngre ämne? Mvh Petrivisa
Universum expanderar, då expanderar det till "tomrum". Men, innan det expanderar till nytt tomrum, borde det inte redan vara tomrum där? Eller, blir det ett annat sorts tomrum? Eller måhända en ny dimension? Vad finns på andra sidan tomrummet...? Teori någon? :)visa
Jag kunde inte svara på en fråga från elev om längden på årstiderna. Eftersom jordens bana runt solen är svagt elliptisk borde hastigheten följa keplers lagar. Jorden borde därvid susa på snabbare när den är närmare solen och då tillryggalägga en större bit av varvet på samma tid jämfört med när jorden är längre bort från solen. Då borde också årstiderna vara olika långa. Är årstiderna olika långa till följd av den svagt eliptiska banan runt solen? Om ja, hur mycket skiljer det? Jag noterade också att det är 178 dagar från höstdagjämning till vårdagjämning medan det är 187 dagar mellan vårdagjämning och höstdagjämning. Kan man då påstå att sommaren är längre än vintern? Det skulle resultera i ett omvänt förhållande på södra halvklotet.visa
hur stor gravitation har det svart hålet som har mest? svara i gånger jorden tex. 150000 gånger jordenvisa
Forskare har hittat bevis på att det finns ett svart hål i mitten av vår galax. Då är min fråga: Varför sugs inte all planeter in i det svarta hålet? (Jag fick reda på detta i en dokumentär på discovery channel) Är det en sådan stor mängd att allt inte hunnit sugas in ännu men att det är på väg att hända? Tacksam för ett svar...visa
big bang var för 13.7 miljader år sen ljusets hastighet är 299792458 m/sekund ljuset är den snabbaste saken som finns. där för kan universum inte vara oänligt. min fråga är: är big bang snabbare än ljuset?visa
Hur gammal är jupiter?visa
Hej! Jag har två frågor om galaxer och månar. 1. Om en måne snurrar runt en planet, som snurrar runt en stjärna, som snurrar runt galaxens mitt, borde ju galaxens mitt snurra runt något annat, eller? Gör den det eller inte? 2. Kan en måne ha en egen måne? visa
Hej! Jag undrar hur lång tid det tog för big bang att typ explodera och hur lång tid det kommer ta för att nästa big bang ska komma. Varför hände big Bang?visa
Hej Igen!!! min fråga är är om jupiter som har så mycket dragnings kratf skulle kunna suga in sig jorden? och vad skulle hända då? skulle vi dö?visa
Hej. Igår kväll när jag tittade ut igenom fönstret såg jag en stjärna i olika färger, först trodde jag att jag såg fel eftersom den som blinkade i olika färger. Så bad mina föräldrar kolla om de också såg det och de gjorde dem. Sen hämtade jag en kikare för att se bättre, och det såg ut som ett slags prisma/spektrum mitt på himlen fast jättelitet. Min fysiklärare frågade om det kanske var ett norrsken på långt avstånd. Jag vill verkligen veta vad det var för något, har du någon aning? För, det var coolt.visa
hej, jag undrar varför det blir ett bandspektrum när man tittar på solen i ett spektroskop. När man tittar på väte eller neon eller på ett vanligt lysrör så blir det ju ett linjespektrum. Är det så att om man bara kommer upp i ett tillräckligt högt atomnummer så smälter alla linjerna samman och bildar ett bandspektrum?visa
Hej! Kan ni enkelt beskriva ett svart hål? Vad skulle hända om man sugs in i ett svart hål? Vilket är det närmsta svarta hålet? och hur långt är det dit? visa
Förklara hur det gick till när vårt solsystem skapades enligt big bang-terorin.visa
vad heter det andra asteroidbältet ? / skulle bli jätteglad om ni svara så snabbt som möjlig !visa
Hej. jag undrar hur lång tid tar det att resa från mars till venus? tack i förhandvisa
Hej! Jag har tre frågor: 1. Vad är supersträngar? 2. Hur skulle universum se ut, och vad skulle vara annorlunda om vi hade <2 eller 4< rumsdimensioner? 3. Vad menas med att tyngdkraften är additiv? Innebär det att den är tio gånger så stor i en kropp med tio atomer än vad den är i en ensam atom, och 10^9 gånger starkare i en kropp med 10^9 atomer osv.?visa
Hej finns det någon möjlighet för människan att bosätta sig på Jupiters måne Europa? I så fall hur ska man gå till väga?visa
Jag ska göra ett arbete om stjärnors död. snälla kan ni svara senast idag!! jag måste lämna arbetet imorgon. Mina två små frågor: När kommer polstjärnan att slockna? och hur kan man räkna ut det (på ett enkelt sätt)? Tack :)visa
Hur har man upptäckt olika galaxer? Och hur kan man veta hur vår galax ser ut?visa
Hej! Läs länk 1 som besvarar varför man inte kan se andra stjärnor på dagen. Men vad händer om man tar bort våran sol? Skulle man då kunna se de andra stjärnorna på dagen, skulle vi klara av att leva på Jorden då? Om Jupiter var en sol, skulle i så fall en av dens måne som är gjord av is bara smälta och försvinna? Finns det liv under isen på den?visa
Hej! Jag skulle vilja veta veta lite mer om planeten Mars, lite snabbfakta och viktiga händelser eller något liknande. Jag skulle vara jättetacksam för svar. :)visa
Hej! Jag diskuterade med min lärare idag på fysik lektionen efter att han berättat att en astronaut slagit iväg en golfboll med hjälp av en golfklubba. Om bollen då går i en viss hastighet hela tiden utan att stanna om den inte krockar i något förstås, stämmer det? Jag tänkte även om en astronaut istället bara tar med sig golfbollen med ut på en rymd promenad men han kastar inte iväg den utan släpper den bara så den är helt stilla och har ingen rörelse åt något håll. Står bollen bara helt stilla på den punkten ute i rymden som han släppte den på? Tack för svar. Hälsningar Ericvisa
Vi såg en film i skolan om big bang. Där sade de att de stora gasmolnen i staten drog ihop sig och blev tätare på en del ställen. Det var denna täta gasmassa som blev stjärnor. När stjärnan blev gammal exploderade den och då blev det kvar grus, sten och skräp. Dessa stenar smälte sedan ihop till planeter. Nu undrar jag. Var kommer stenarna och gruset ifrån eftersom det bara var gas i molnet. Min fröken kunde inte svara. Jag skickar med frökens mailadress. Tack på förhand, Benjamin.visa
Hej har några frågor här.. om du skulle´kunna svar dom är jag tacksam! =) 1 Vad är det som skiljer en stjärna från en planet? 2 Hur tänkte man förr om stjärnor och stjärnbilder? Hur är det idag? 3 Styrs vi av stjärnor?visa
Hej! Jag har en fråga angående Big Bang och Einsteins relativitetsteori. Einstein trodde att universum var statiskt. Enligt hans lag om gtravitationen vill all materia dras till varandra. Han införde den kosmologiska konstanten som en "antigravitationskraft". Detta för att inte universums materia skulle dras samman och krocka. När Hubble upptäckte att galaxer rör sig från varandra och bevisade att universum expanderar gav Einstein upp sina teorier om ett statiskt universum. Han strök den kosmologiska kanstanten och kallade den sitt livs största misstag. Min fråga är: Varför strök Einstein den kosmologiska konstanten ur sina beräkningar? Om Galaxerna rör sig från varandra och dessutom fortare ju längre från varandra de kommer måste något annat än bara gravitationen påverka materian.visa
hej! jag undrar om någon komet eller asteroid hotar jorden dom närmsta åren, och i så fall när. (och gärna vad de heter).visa
God dag, ärade frågelåda! Jag håller på att skriva ett arbete om ett UFO möte i Gamla Stan den 28 februari 1879. Artikeln som jag utgår ifrån anger att det var månljust den natten (nattem emellan 27 och 28 februari 1879). Källkritisk som jag är undrar jag om det var det, eller inte?visa
Hej jag har läst att ca 73 procent av massan i unviversum består av mörk energi. Kan energi ha massa? Eller är det något annat än energi som kallas för energi? Jag undrar även om när universum expanderar, fylls det även på med olika ämnen? Eller blir det som när du fyller på ett saftglas med vatten så att det blir utspätt? DVS samma mängd ämnen men att de sprids ut över en större yta?visa
solen rör sej ju. åt vilket håll rör den sej den.jag menar om en människa står på solen och pekar åt det håll som solen rör sej åt. åt vilket håll skulle människan då peka åt? Johan, Eriks pappa: Kan du också förklara hur solsystemet och vintergatan rör sig i rymden?visa
Varför ser solen ut att vara större på kvällen än mitt på dagen? Varför var himlen inte lika röd förr i tiden ? Varför är solen och himlen röd vissa kvällar ?visa
Hej! Jag har lite frågor angående månen. Jag håller nämligen på med ett arbete om detta fenomen. Om ni inte vill lämna direkta svar, så vore länkar också till väldigt stor hjälp! • Vad är en måne? • På vilket sätt rör sig månen runt oss? • Kan vi se alla sidor av månen? • Hur blir vi påverkade av månen på olika sätt? • Vad är det som gör att den inte försvinner från oss? • Befinner den sig alltid lika lång ifrån oss? • Hur blir det halv/hel måne? • Vad beror våra årstider på? Månen träffas varje år av 4000 meteoriter och jorden av mycket, mycket färre. Detta beror ju på att de hinner brinna upp när de träffar jordens atmosfär, men betyder det då att månen inte har någon atmosfär och isåfall varför inte? Eller har den det, bara att den är för tunn? Tillägg 30/11/09: Tack för hjälpen. Jag undrar också vad Jordens måne är gjord av. VIlka bergarter m.m.visa
Om en planet har två eller flera solar, hur varmt skulle det bli? Hur många solar kan en planet ha? Hur många månar kan en planet ha?visa
1 Varför är varvet månen tar runt jorden kortare än tiden mellan två fullmånar? En relaterad fråga från Ingrid I: 2 Finns det någon sida där man kan se i vilket väderstreck månen står under årets dagar.visa
Finns det bevis på att man hittat utomjordingar?visa
hur kan man påstå att bergen på månen är högre än jordens,då man sannolikt inte har någon havsnivå att utgå ifrån.visa
Vi har ett projektarbete i skolan där uppgiften är att "skapa" ett rymdskepp som skulle klara en resa på 2000 år. Det största dilemmat skulle vara gravitationen. Jag har läst lite om olika teorier som till exempel en stor snurrande "ring" som pressar ut allt mot sidorna och på så sätt ger en inbillning av dragningskraft. Min fråga är; Finns det något annat sätt som man skulle kunna göra detta, som är beprövat, inte bara en teoretisk lösning, då vi ska använda oss av nutida teknik.visa
När man ska upp till rymden med rymdraket. Hur har man mat så det räcker? Och var förvarar man det? Och hur ska man kunna återanvända vatten? För man kan ju inte ta med sig jättemycket vatten! & Syre, hur ska man göra med det? /Elin A Vi håller på med ett projekt där vi ska designa en rymdfarkost och vi undrar hur vi ska göra för att den ska kunna åka så långt ut i rymden som möjligt och hur vi ska göra med syret och maten? För att vi kan ju inte fylla hela skeppet med mat eller? /Petter Lvisa
Jag håller på att skriva om svarta hål och då har jag läst om hur man tror att supermassiva svarta hål i varje galax mitt håller ihop galaxen.Men om nu de svarta hålen gör detta , hur kan då universum utvidgas, borde det inte ha motsatt effekt ?visa
Hej! Läste någonstans om en komet som kunde träffa jorden 2012, är detta sant eller är det ännu ett påhitt om 2012? Stod att Nasa hade hittat den och ljugit om att chansen var 1 på miljonen men att den var mycket större... Och om den finns, hur stor är den?visa
Kan man rent teoretiskt se månen under hela dygnet. I så fall var och när?visa
är det möjligt att jorden flyttar sej närmare solen?visa
Hej, jag ställde frågan "Kraft-Rörelse [16112]" häromdan och jag undrar om svaret ändras om gravitationen ökar mångfaldigt. Ett svart håls gravitation är stark nog att sära på molekylära bindingar, borde inte ett tillräckligt starkt gravitationsfält få luftbubblan till att flyta uppåt i stenen ändå?visa
Hejsan! Jag undrar om någon komet hotar jorden i dagsläget eller om någon komet har hotat jorden? Hur kan man stoppa en komet? Vart kan man hitta mycket fakta om kometer?visa
Hej! Jag har aldrig skrivit hit men jag hoppas att jag får svar ändå. Varför samlas solsystem i galaxer? Är det möjligt att en planet rubbas ur sin bana och åker utanför galaxen? Vad skulle hända då?visa
Varför har vissa planeter månar och andra inte ex Venus som inte har någon medans Jupiter har över 50st.visa
I vår lärobok finns det en tabell över stjärnors livslängd i förhållande till deras storlek. 0,1 solmassor = 100 miljarder år, 1 solmassa = 10 miljarder år, 10 solmassor = 10 miljoner år, 100 solmassor = 1 miljon år. Antalet solmassor blir 10 gånger större för varje steg itabellen, borde då inte livslängden bli 10 gånger mindre för varje steg? Står det fel i boken eller är det så att stjärnor med 1 solmassa lever 1000 gånger så länge som stjärnor med 10 solmassor?visa
Hej! jag har sett en stjärna i öster varje kväll i snart 4 månader. Den lyser väldigt starkt och jag har varit orolig att det var en komet. Men min fråga till er är vad är det för något och vad heter den/det??visa
hey jag skulle vilja veta hur ljus kan bl "fast" i ett svart hål när ljuset inte har någon massa? jag har tittat på lite olika svar här men inte hittat något riktigt svar på min fråga. Jag skulle vara väldigt tacksam för svar!visa
Hej jag undrar ifall solens densitet blir större eller mindre i mitten av solen jämfört med desiteten på solens kant? eftersom det här 16 miljoner C men också väldigt hög dragnings kraft.visa
hej! på många hemsidor om galaxer påstås det att man tror att det finns någonting som ligger runt vintergatan, något man kallar halo. är det bara teorier eller är det så? jag undrar också om ni vet någon bra hemsida där man kan hitta information om galaxer och universum i övrigt, samt kanske några bilder. jag har hört att det inte ska finnas bilder på vintergatan, med sedan hittat bilder som sägs förställa just vintergatan? tacksam för en liten förklaring.visa
Hej! Vi är ett gäng med femteklassare från Bjärred som håller på att forska om planeterna. En fråga som förbryllar oss är att det i vissa böcker står att ett dygn på merkurius är 176 jorddygn och i vissa 87 dygn, i vissa 58 dygn. Eftersom skillnaderna är så stora så blir vi tveksamma till vad som är rätt, kan ni hjälpa oss med det? Vad är det egentligen? Hur lång tid tar det egentligen för Merkurius att rotera runt sin egen axel?visa
Har fått en fråga från en elev som har varit svår att finna ett tydligt svar på från internet. Vad skulle hända om månen försvann? Finns det några teorier om när månen kommer att försvinna?visa
När beräknas mäniskan landa på Mars?visa
Hur skulle våra liv vara utan månen?? Hur skulle det påverka oss??visa
Varför har nästan inga planeter en atmosfär? Hur kan jorden snurra runt sin egen axel? (Hur började den snurra och hur kan den fortsätta?)visa
Hur kom luft till? Det skulle jag villa veta för vi har ett projekt om luft. Svara snabbt!!!!!!!!!visa
Hej! Jag skulle vilja veta hur det kan komma sig att solens massa kan minska med 4 miljoner ton/sekund? Det är för att det sker fusion i solens inre, men det är en massa/materia som försvinner, men vilken? Jag sa att det var solens massa, men min lärare ville ha ett mer exakt svar! Så jag förstår inte och jag hoppas att ni kan hjälpa mig!visa
Vilka planeter i vårt solsystem kan tänkas ha en mark som är möjlig att gå på, som människa? Om man vill göra en resa till månen som privatperson. Skulle det vara möjligt såvida man hade pengar för det? Vidare undrar jag också hur många människor som gått på månen, och vilka de är? Det var på kvällen, svensk tid, den 20 juli 1969 som första månlandningen skedde, vet jag. Då var det Neil Armstrong och Edwin Aldrin som gick på månen. Men den andra? Var det 1971? Och vilka gick på månen då? Varför har det inte gjorts fler besök med människor på månen? Om jag vill en gång besöka månen. Hur ska jag göra det? Finns det någon realistisk möjlighet att man kan göra det innan man dör?visa
tack for svaret (fråga 14000). da stam de min teori lite ju. men jag har hort nagra andra svar pa det har nu. om din forklaring stammer torde det val rimligtvis finnas en stjarna lagre ner pa horisonten som kan ses, som ar namrare och starkare an alla andra. men det gar ju en klar grans var man an ar pa jorden och under dte gar inget att se. tva andra svar jag hort ar att det ar for ljust narma horisonten for att vi ska kunna se de stjarnorna. en annan att det beror pa ljusets brytning i atmosfaren. nagot som bryts arma normalen kan vi se medan ju langre ner pa stjarnhimlen desto storre brytning och darfor blir det ocksa helt plotsligt en skarp grans varefter vi inte ser nagon stjarna alls. kan ju ocksa vara en kombination av alla teorierna?visa
varfor ser man inte stjarnor ner till horisonten? var man an star pa jorden gar det en klar tydlig linje mycket hogre upp an vad horisonten ar. jag ahde forst en ide om att man tabker sig att det finns ett jamnt antal stjarnor utspridda pa samma avstand till jorden sa ar ju stjarnorna rakt upp narmare an de som ar narmare horisonten. men sen tankte att det var dumt for jorden ar ju sa liten sa det kan inte spela nagon roll. men sen tankte jag igen att vinklen ar ju det viktigta. om jorden hade varit storre eller mindre spelar ingen roll for den procentuella skillnaden i avstand ar den samma. alltsa maste en stjarna lysa mycket starkare om den ar narmare horisontemn for att vi ska kunna se den. det stammer ju med att det ar fler stjarnor om man tittar rakt upp och sen blir det mindre tatt mellendem medan man narmar sig horisonten. sen kan det ju finnas fler orsaker som bidrar. det finns val tex mycket farre stjarnor att se fran andra sidan jorden? gasbalten och sadant kanske inverkar men det kan ju inte vara samma alltid runt hela jorden da ju...?visa
Hej hej! Jag undrar hur månen kommer att se ut om 100 år? Jag och min kompis håller på att skriva ett arbete om just detta nämligen. Hur skulle man kunna gå till väga om man skulle bygga upp en framtidsstad på månen? Hur skulle det fungera?visa
Varför är inte förändringen i tid linjär vad gäller solens uppgång utan skillnaden i tid då t.ex solen går upp ökar mer och mer ju närmare midsommar vi kommer?visa
Hur fick Lajka mat när hon var i rymden? Hade dom redan planerat att de skulle döda henne?visa
Hur förklarar jag vad nadir är för mina elever?visa
Varför ändrar stjärnor färg? Är det för att temperaturen går upp och ner?visa
Hej. jag skrev tidigare till dig om kvasarer. Och nu har jag ytterligare en fråga angående dom. Jag har hört en teori som säger att alla galaxer från början har varit kvasarer. Men om det svarta hålet i kvasaren slukar stjärnorna hur kan då en galax med massor av stjärnor och större avstånd mellan dom uppstå? Borde inte galaxen krympa istället för att utvidgas till en "normal" galax? /tack på förhand från eleverna på ugglum igenvisa
Hej! Vi har sett en film där dom påstår att massiva svarta hål matar kvasarer. Och i en bok har vi läst att en kvasar är ett komprimerat galaxcentrum med massor av stjärnor. Så nu undrar vi om du kan förklara så enkelt som möjligt hur allt detta hänger ihop. För hur ska svarta hålen kunna mata den komprimerade galaxkärnan? Svarta hål ska ju snarare sluka allt i sin omgivning. tack på förhand /elever på ugglumskolavisa
1 Hur många planeter finns det i universum? 2 Vilken planet är minst i hela solsystemet? 3 Hur ser en asteroid ut? 4 Finns det liv på nån annan planet? 5 Hur lång tid tar det att åka ut i rymden? 6 Hur tränar en austronat? 7 Vad är ett svart hål? 8 Varför är det svart i Rymden? 9 Hur många stjärnor finns det i Rymden? 10 Hur varm är solen? 11 Hur många grader är det i rymden?visa
Hej! Om det skulle finnas liv i rymden på vilken planet skulle det vara då?visa
hejsan :-). Jag är lite av en nybörjare inom fysiken men jag har på min fritid fifflat på en liten uträkning på hur mycket solen kommer generera i energi tills alla väteatomer är omvandlade. Nu satt jag och läste på er sida och såg en uträkning på hur mycket en atom genererar genom fusion. detta räknades i MeV? Kan jag få en förklaring till detta det hade gjort min uträkning lättare..visa
Vi håller på med rymden och planeterna. Varför står det olika rotationstid i olika böcker? Hur långt är ett dygn och ett år på planeterna? Vilket stämmer?visa
Mina elever håller på med en labb där de ska placera ut karlavagnens stjärnor med rätt inbördes avstånd. Problemet är avstånden till jorden. De är helt olika beroende på vilken bok/nätkälla man än tittar i. Detta gör labben helt meningslös. Vilka avstånd är de rätta? Här följer ytterligheterna vi har hittat:
Alkaid (Benetnash) 100 - 210 ly
Mizar (Alioth) 60 - 78,2 ly
Alioth 70 - 80,9 ly
Megrez 65 - 81,4 ly
Phekda 78,2 - 90 ly
Merak 75 - 80 ly
Dubhe 94,5 - 124 ly
visa
Med vilken hastighet snurrar jorden?visa
Jag jobbar som lärare på ett högstadium och har fått en fråga av en elev som jag inte kan ge något bra svar på. Månen ser större ut när den står i horisonten än när den står mitt uppe på himlen. Är det enbart en synvilla eller finns det en annan förklaring till varför vi upplever det så?visa
När jag tittar ut mot rymden en mörk kväll kan jag ibland ha turen att se ljusa prickar som far över "himlavalvet". Är det verkligen satelliter?visa
När universum var nytt fanns bara två atomslag. Hur kan det idag finnas över hundra?visa
Hur kunde de första cellerna bildas? Jag vet ju att de första djuren bildades i vattnet av celler som delade sig mm. Men hur blev det en cell från allra första början?! Var kom all materia som finns i rymden ifrån? Har den bara svävat omkring ända tills de "fastnade" på varandra.visa
Vi har i området astronomi kommit in på frågor om möjligheten att hitta intelligent liv på andra planeter. När man beräknar antal möjliga planeter som skulle kunna hysa liv (för tex vår egen galax), vilka grundkriterier utgår man från då? Som jag själv förstår det får inte planeten ligga alltför nära galaxens centrum, eftersom strålningen då skulle bli alltför hög; å andra sidan får den inte ligga allt för långt ut i ytterkanterna av galaxen, eftersom galaxens ytterområden saknar många av de grundämnen som är nödvändiga för liv (hur många planeter blir kvar att räkna med då i vintergatan?) Vi måste också ha en stjärna med ett planetsystem och i detta planetsystem så måste det finnas en planet på "rätt" avstånd från stjärnan så att temperaturen blir gynsam (för temperaturer gynsamma för liv borde även planetens egen rotation kring sin egen axel, samt formen på den bana planeten tar kring sin stjärna ha betydelse!). För att planeten skall ha rätt sammmansättning av grundämnen krävs också rätt avstånd till sin stjärna Storleken på planeten borde också vara avgörande för liv, för att alt.1: allt väte inte skall samlas på marken ( för stor planet) eller alt.2: allt syre inte skall stiga upp i atmosfären (för liten planet). Planeten skulle också behöva en "dammsugare" typ Jupiter, som skyddar planeten mot alltför stort bombardemang av meteorer. Kanske har jag missuppfattat en del av kriterierna för liv men, Hur stort är det teoretiska antalet planeter i Vintergatan som uppfyller kriterierna för intelligent liv och hur många sådana faktiska planeter känner man till? Var ligger de?visa
Hej! Nu läser vi om rymden i klass 2. I tidningen har vi sett att 8 juni ska man kunna se Venus framför solen. På många ställen läser vi att man dock inte får titta rakt mot solen utan solfilter. Vår fråga är nu kan man på ett billigt och enkelt sätt bygga någon "kikare" med solfilter så att vi kan titta på Venus denna dag? Hälsningar 2a via Lotta.visa
Varifrån kommer huvuddelen av de atomer som återfinns i en potatis?visa
Eta Carinae är en av de äldsta stjärnorna, eller hur? Vilken stjärna (av de vi känner till) är den allra största?visa
Vad skulle hända ifall Pluto krockade med Neptunus? skulle Pluto åka rakt igenom Neptunus, eftersom Neptunus är en gasplanet?visa
Finns det något solsystem i vår galax som liknar vårt solsytem? Hur många i så fall?visa
Ibland syns en vit helmåne på dagen då det förefaller omöjligt att det ät solens strålar som reflekteras, hur kommer detta sig. Ett annat fenomen är när man ser en klart belyst månskära och resten av månen svagt.visa
Vad finns det för lik/olikheter mellan Mars och Jorden? Finns det/har det funnits liv på Mars? Vad krävs det för att en människa skall kunna leva på Mars?visa
Hur har Sedna fått sitt namn?visa
Är det sant att jorden nästan träffades av en asteroid i dag?visa
Sedan ett par månader ser jag två lysande punkter på himmelen. Jag är nästan säker på att de är planeter. Men vilka planeter vill jag gärna veta. Den ena syns mot söder vid klockan 18.00 den andra lite mera mot öst vid samma tid. visa
Hej, jag vill fråga om du kan berätta lite mer om den nya planeten som människorna upptäckte för några dagar sedan?visa
jag undrar vad det finns för bevis för att unviersum expanderar? och varför expanderar unviersum? vad är mörk materia? och vad har den med unviersums expansion att göra? e rödförskjutning och bakgrundstrålningen bevis för att unviersum expanderar?visa
Jag läser i en lördagstidning (6 mars 2004) att Hubbleteleskopet på fredagen tog en bild på en röd jättestjärna. Stjärnan slungade för två år sedan ut partikelmassor som på bilden syns som gulbruna stoftmoln. Hur är detta möjligt då närmsta stjärna ligger ca 4,5 ljusår bort?visa
Vilken är den klara stjärna man ser nära horisonten nuvisa
Hej! Dessa frågor handlar om astronomi. 1. Jag hoppas att ni förstår mig nu, för detta kan låta lite krångligt. De stjärnor som " föddes " först, alltså de gasmoln som hamnade ytterst när den stora smällen small, tänk er att den absolut yttersta stjärnan där har liv och ett solsystem. Om det då skulle finnas en jordliknande planet där med liv och som riktar ett teleskop rakt ut mot tomma intet, vad skulle de se? Skulle de se svart mörker? Skulle de kunna färdas dit och liksom vara utanför rum och tid? 2. Ungefär hur nära är vi universums mitt?visa
Hejsan! Jag har funderat på en sak, om resten av stjärnorna i vår galax, eller ännu fler, skulle slockna vad skulle hända då?? Skulle det påverka jorden på något sätt? Skulle det märkas på ekosystemet, glaciärerna, temeraturen eller så? Når mycket av den energin oss? Skulle bli väldigt tacksam för svar!visa
Varför lutar jorden? Hur har man kunnat mäta hur många grader jorden lutar? Är detta konstant eller ändrar det sig över tid?visa
Hej! Kan ni berätta lite om ljusstarka stjärnor? Hur kommer det sig att de blivit så stora och lyser de lika länge som mindre stjärnor? Skulle vara tacksam om ni gav lite fakta om några specifika stjärnor, t. ex. Epsilon, Betelgeuze och Alfa Aquari. Tack på förhand!visa
Varför går planeterna i vårt solsystem i elliptiska banor?visa
Eftersom alla forskare numer är helt ense om att svarta hål existerar har jag en fråga rörande detta ämne. Skulle det kunna ske och vad skulle i så fall hända om två svarta hål kom tillräckligt nära varandra för att det tyngre av dem skulle kunna suga ner det andra i sig självt?visa
Hej! Jag undrar vilka planeter som har årstider mer än jorden och vad det beror på att de har årstider!visa
Hej! Vi undrar hur mycket solen väger?visa
hej! jag har några (ganska många) frågor om maskhål. 1.vad är maskhål? 2.vem upptäckte maskhålet? 3.vad består maskhål av? 4.vad änvänds maskhål till? 5.var finns maskhål? 6.varför finns maskhål? 7.finns det några bevis på att maskhål finns? 8.hur används maskhål? 9.när upptäcktes maskhål? 10.hur bildas maskhål? 11. hur förklarar man ett maskhål?visa
Hur vet man vilka ämnen som solen består av? Vad har man använt för metoder för att ta reda på det? Tack på förhand.visa
Hur varmt är det på mars?visa
Vilka färger har Venus? Varför har Venus inga ringar? Varför har Venus inga månar? Kommer Saturnus finnas kvar efter jorden? Har Saturnus någon tvillingplanet? Kommer Saturnus att få fler månar? Varför har Jupiter så fina färger? Varför har Jupiter inga ringar? Varför är gasen giftig? Varför är det dimma på jorden? Varför finns jorden? Finns det någon tvilling till Mars? Hur långt tid tar det att åka till Jupiter? Varför är jorden rund? Varför har jorden en måne? Hur stora är vulkanerna på Venus? När upptäckte man Saturnus och vem gjorde det? Hur ser ut Plutos måne Charon ut? Färg och form? Hur ser Pluto ut? Vilken färg?visa
Hur många procent av mars yta är is?visa
Kan man andas på Mars? I så fall hur länge?visa
Var kan jag hitta tabeller för vilka planeter och kometer jag kan se från där jag bor? Även var på himlen dom finns. visa
Ännu en fråga från denna frågevise person... På någon hemsida så upptäckte jag att man kan VÄGA svarta hål. Hur skall man kunna göra det? Vacuum räcker väl för att man INTE kan väga... Ett svart hål kan man väl ännu mindre väga på grund av att det är mer INGENTING än vacuum! Hur funkar det där? När jag läste om det där så var det alltför krångligt *föredrar att inte läsa fysik på engelska för formler och liknande är så annorlunda*. Och förresten.. Hur gick det med listan på storheter? Och jag tycker att det mest är JAG som ställer frågor om FYSIK...visa
hej! jag skulle vilja fråga om ni kan svara på min fråga den är: hur många ringar har saturnus runt sig??? och jag har en till: varför har saturnus ringarna om sig egentligen? tack på förhand!visa
Finns det ett svart hål i vintergatan? Växer det? Kommer jorden att bli uppslukat av det?visa
Hej. Tack för en mycket bra sida. Min fråga: Hur räknar man ut jordens ålder. Jag har hört att det har med isotoper och urans utvidgning att göra, stämmer detta? Förklara också gärna vad en isotop är.visa
Var är det för en stark stjärna man ser högt på himlen åt söder tidigt på morgonen? Är det en planet?visa
Hej! Storleken på univerums totala massa när det gäller stjärnor och planeter sägs vara miljoner gånger miljoner gånger miljoner osv större än jorden. Hur kan man vara seriöst funtad om man tror att detta har expanderat vid big bang från någon kvadrat millimeter. Är det inte dags att vakna upp från teoretiska formler? Ge mig gärna ett begripligt svar på detta.visa
Hur kan solen brinna utan att det finns syre i rymden?visa
Hej! Jag undrar om det är samma stjärn himmel i Australien? När solen "försvinner" kan man inte hitta en ny ljuskälla då? Skulle människan kunna bo på månen?visa
Hej! Både Månen och Solen ger ljus på jorden. Åndå är bara solen en "riktig" ljuskälla. Kan någon förklara för mig, skillnaden mellan solens och månens ljus. Och ge gärna exepel på ljus källor Med Vänliga Hälsningar. Robin Zetterströmvisa
Vad är mörk materia? Kan ni ge något lästips, helst populärvetenskapligt.visa
Hur kommer det sig att man kan använda sig av både allmänna relativitetsteorin och kvantmekaniken när man forskar om tex. svartahål? Hur går det ihop när de inte verkar vilja förena sig med varandra till en enda teori? Är det pga av att strängteorin(de båda teoriernas blandning) funkar kanske?visa
Hej! Jag undrar varifrån man tror att allt vatten kommer ifrån?visa
Jag undrar åt vilket håll månen snurrar runt! Medsols eller motsols i förhållande till jorden.visa
Hur kommer det sig att höstdagjämningen infaller på olika datum år till år men inte vårdagjämningen?visa
Vad är ett stjärnfall? Hur stor är en atom? Tack på förhandvisa
Vad heter alla Saturnus månar? visa
Jag skulle vilja vet mer om rödljusförskjutning och hur det går till. För det är väl så man får reda på hur långt bort stjärnor och dylikt är. Jag har sett en film om rymden där de sa att universum bara var 9 miljarder år gammalt. Samtidigt sa de om en stjärna att den var 13 miljarder ljusår bort. Hur skulle vi då kunna se den? Ljuset skulle ju inte kunna ha hunnit hit. visa
Jag undrar hur stort universum kan vara? Eftersom "big bang" gjorde så att hela universum expanderar hela tiden. Så nu undrar jag om alla galaxer kommer sugas ihop till en liten massa?visa
Jag har läst att mercurius kommer att synas framför solen den 7 maj. Vad och hur kan vi i åk 9 på grundskolan göra för att se detta på bästa möjliga sätt??? visa
det finns planeter som består av gas. om människan lyckas åka upp till en sådan planet, kan man åka igenom dom, dom består ju av gas? kan man gå på dem. hälsningar Ahmad. visa
Jag har varit och tittat lite på frågor om svarta hål, jag har intresserat mig lite för dem, och jag har läst att dem "dunstar" bort. Innebär det att dem "dunstar" i snabbare takt än dem växer, eller är det aldrig så att dem växer, när dem slukar materia?visa
vem gav namnen på planeterna?visa
Vad finns utanför universum? Har vi någon gång varit i rymden? (Inga korta svar tack)visa
vissa säger att saturnus "ringar" är jätte små typ snöbollar och vissa säger att det är massa grus och smuts. vilket stämmer igentligen?visa
Hur har kometer uppstått och eftersom dom består bland annat av is borde dom till slut smälta eller?visa
hur farlig är en komet?visa
vad är månen gjord av?visa
vad är solen gjord av?visa
Finns det någon planet som heter Linus?visa
Hej!jag skulle vilja ha reda på några kända meteoritnedslag på jorden. tack på förhandvisa
Hur långt bort ligger stjärnorna från jorden ?visa
Var slutar rymden ?? visa
Varför finns vi ? ( Människorna alltså.) visa
Vad är en meteor? Varför trillar meteorer mot jorden? visa
Hur tror forskarna att universums framtid och vår ser ut??visa
Hur lång tid tar det mellan varje stjänfall?visa
vad är skillnaden mellan astrologi och astronomi??visa
Finns det några svarta hål i vårat solsystem?visa
Vad är en rekurret nova?visa
Jag undrar om planeterna komer att sväva fritt när solen slocknar efter som allt har en dragningskraft. visa
Vad är variabla stjärnor för något?visa
I ett TV-program jag såg sa de att det fanns fler stjärnor i universum än sandkorn på jorden. Kan detta stämma?visa
Rör stjärnorna på sig i exempelvis Karlavagnen och har de alltid befunnit sig i samma position i förhållande till solen?visa
Hur många Kometer finns detvisa
Är det praktiskt möjligt (eller åtminstonde i teorin), att bygga ett teleskop som är så kraftfullt att vi kan se så långt tillbaka i tiden, att vi ser själva födelsen av universum? Och i så fall.....hur skulle det se ut då? Hälsningar /Sussievisa
Hur länge skulle jorden finnas om solen exploderar?visa
Hej Jag undrar om Nepunus har ringar?visa
Hur mycket tar månen avstånd från jorden för varje år?visa
Varför snurrar jorden och övriga planeter runt solen ? 7c/ Thomasvisa
varför räknas jupiter som en planet den är bara ett gas klot medan dom andra planeterna har fast form. visa
Jag undrar hur kan det komma sig att solen har funnits i miljarder år utan att dess strålning varken har minskat eller ökat? dvs nästan allt behöver energi att fungera eller har en vis funktion som sedan brukar lägga av efter några år och det behövs en arbetsfunktion för att den ska fungera men solen det är ingen som driver den eller har skapat den hur kan den då fungera i miljarder år utan någons påverkan?visa
När kommer neptunus vara den planet som ligger längst bort i vårt solsystem igen?visa
Hur lång tid tar det att åka med raket till Merkurius?visa
På månen kommer temperaturen på dagen upp till en bra bit över 100 grader celcius. Jag undrar då om den här temperaturen uppstår på marken eller var?visa
vem döper alla planeter´na?visa
Vad står förkortningen UTC för (tidssammanhang)? Bör motsvara GMT...visa
Hur stor måste en meteor vara för att träffa jorden??visa
Hej! Ni skriver att energi har massa, och att eftersom gravitationen har energi har den också massa. Ni har exemplet med ett svart hål vars hela massa skulle ligga i gravitationen. Men om materian bara är en följd av gravitationens energi, och inte tvärt om, varför klumpar då gravitationen ihop sig i planeter och galaxer och svarta hål? visa
När tror man att man kan placera en människa på mars?visa
Vad heter den närmsta galaxen efter Andromeda?visa
Hur gammal är planeten plutovisa
Hur kallt är det på Pluto? Vi har fått lära oss att det inte kan bli kallare än 0 K, men stämmer det även ute i rymden? Kan man veta om partiklarnas rörelse i rymden stannar vid 0 K? Tack på förhand! Iavisa
vad är Pluto uppbyggt avvisa
fins det liv på Mars visa
hur vet man att det finns mer solar med planeter?visa
Hej! Jag har en fråga. Jag undrar hur långt man kan flyga med en rymdfarkost? Rebeccavisa
Hejsan.... Jag hade en fråga till er som kanske inte är så lätt att besvara, men jag hoppas att ni kan försöka svara.... Den lyder: -"Hur stort är rymden"? Ha den bra dag! Hälsningar Diana och Emelie visa
vem upptäckte att jorden var rund??visa
Jag har hört att solens massa minskar. Med hur många procent om året? Om massan minskar, borde inte dragningskraften också minska, och jorden komma längre bort från solen?visa
Hej, Finns det atomer utanför planeternas atmosfärer?visa
Jag har en fråga om tyngd. Ju mer sammanpressade atomerna är dessto tyngre väger ju föremålet. Hur sammanpressat kan något bli i teorin (alltså vad går den yttersta gränsen), och vad skulle då en kub på 1cm väga ? Hur pass långt jar forskaran lyckats sammanpressa atomerna, som en jämförelse? Tusen tack för svar visa
Varför har Uranus sin färg?visa
Snälla, kan du inte försöka förklara på ett begripligt sätt hur något som redan är oändligt stort kan växa och bli större(tänker på universum)? För att något ska bli större måste det ju från början vara ändligt, eller? Är universum redan oändligt stort så kan den rimligen inte bli större än den redan är. Hälsningar Hanna visa
Vi jobbar med solsystemet just nu, och jag skulle vilja ha all tillgänglig information om Planeten X, för jag får inga resultat på mina sökningar. visa
Vem upptäckte svarta hålen i Rymden och hur?visa
Min lärare säger att man inte hör något på månen eller i rymden. Varför då? Och jag undrar också om man då inte kan höra något på månen hur pratar astronauter med varandra då de är på månen. Hej då från Linda 8 årvisa
Hur är en stjärnas liv...hur föds den...hur dör den.. vad kommer sen?!visa
Jorden är ju tillplattad vid polerna, men hur mycket? Om man tar och drar en cirkelbåge från ekvatorn och upp till polen. Hur mycket lägre är då polen i förhålklande till höjden vid ekvatorn om ni förstår vad jag menar?visa
Hur fungerar förbränningsprocessen i en stjärna och hur förändras förbränningsprocessen under stjärnans liv? visa
hejsan!!! fråga 1: hur många månar finns det på Saturnus? fråga 2: vad består "röda fläcken" på Jupiter, av? hoppas ni kan svara! hej då!visa
hej! jag håller på med rymden nu, och jag har hört att karlavagnen kallas olika saker. vad? hej då!visa
Vad är solkoronan?visa
vad är solvind?visa
Hej!! jag hoppas verkligen att ni svar på min fråga eftersom det skulle till stor hjälp min fråga är: hur kommer en komet till??visa
Betlehemsstjärnan lyste ju så starkt att man såg den i dagsljus, kan det ha varit en supernovaexplosion? visa
Hur många grader lutar Jorden och mars??visa
vilken är den största kometen?? hur stor var den??visa
Hej Jag har hört att den dominerande energin i universum ska vara en så kallad vakumenergi. Vad är detta? MVH Joakim S. Dahlvisa
Varför har bara Mars och Jorden årstider och inte någon annan planet? Hur märks årstiderna på mars? visa
Landade Voyager 2 på uranus?visa
Hur kom jorden till?visa
jag ville bara veta lite om rymden. jag menar den kan ju inte bara fort sätta i all evighet det måste ju sluta någonstans för allt har ju ett slut!! jag måste få veta för det är sååååå irriterande!! tack från ellen visa
har alla planeter årstider. inte bara de som liknar jordens utan har alla planeter årstider?visa
Kan det ske en explosion i rymden, behövs det inte syre för förbränning? visa
har sett en uppgift att månen sakta avlägsnar sig från jorden. stämmer det? om det stämmer borde man ju kunna räkna ut för hur lång tid sedan de 2 himlakropparna hängde samman eller i vart fall var mycket nära varandra.visa
Jag undrar om det finns någon bra sida på nätet där man kan få svar på ord och vad de betyder? En astronomi sida alltså, ex. på ord :teleskop, tunga planeter, ljusår osv. Tackar!!visa
Hur snabbt i km/h snurrar Jorden runt sin egen axel?visa
Hej! Jag håller på att göra ett fördjupningarbete om kometer och skulle vilja ha fakta om kometer. Vad skulle hända om en komet krocka med jorden, vad blev följderna?visa
Varför heter stjärnan betelgeuze just betelgeuze?visa
Vad består stjärnor av? visa gärna bilder också...visa
Hej! Jag undrar om ni kan berätta lite om "Lätta" stjärnor? och skicka några bra länkar på sidor som är på svenska som handlar om Stjärnor. Snälla skynda att svara! Mvh Fredrik o Lars visa
Hej!! jag undrar hur stark strålningen är i rymden? alltså om man tänker mellan jorden och rymden, vad behövs för att isolera sig mot den farliga strålingen, hur mycket krävs? tack!visa
Jag vet att en kometkärna består av en blandning mellan is och grus. En elev har nu ställt frågan varifrån isen/vattnet kommer. Vore tacksam och glad om ni kunde besvara frågan. Tack på förhand!visa
Hejsan jag håller just nu på med ett arbete om galaxer och jag undrar om två galaxer kan KROCKA?? om dom kan det hur skulle det då upplevas om man befann sig i just den galax som händer? skulle det upplevas som en meteorit dush, eller skulle det var död och kaos?visa
Kunde BigBang höras trots att det är vakum i rymden?visa
kan det hända att någon av planeterna kommer ur sin bana och krocka med någon annan planetvisa
Förflyttar sig jorden längre bort från solen?visa
Vad heter den stjärna som är närmast jorden?visa
är saturnus varm eller kall ???visa
Hej! Vi ska ta ut ett ämnne och forska om det. Kan ni/du nån bra sida om astronomi. visa
Angående frågan omjordaxelns lutning... Hur vet man att jordaxeln lutar? Vad lutar den i förhållande till? Det finns väl ingen lodlinje eller ett upp eller ner i universum???visa
Går det skicka ozon till mars som läger sig som ett ozonlager och sedan försöka att plantera växter som fixar luft där... och så vidare tills man kan bo där?visa
Hur många månar finns det i vårt solsystem !OBS! jag vill bara ha en siffravisa
Hejsan, jag gör ett arbete om rymden i skolan. Jag har valt att arbeta om månen, och det gjorde jag därför att jag nyss såg en dokumentärfilm om just månen som väckte intresse. Jag hörde att månen hela tiden åker längre och längre bort från våran jord (även om så mycket långsamt) och att det kunde orsaka kaotiska följder. Därför att utan vår måne skulle jorden inte vara stabil (den skulle vingla från ca. 0 - 90 grader) och dagen skulle gå tre ggr så fortare än vad den gör nu och det skulle vara oroligt nere på jorden; vindar i 100 km/h skulle härja, eller vad jag hörde. Finns det några bra faktasidor om just detta...?? Jag skulle nämligen fördjupa mig i något.. och detta verkar vara roligt att skriva om. Dom nämde också att det var en man som hade en teori att man skulle kunna frakta Jupiters måne Europa nära jorden som inte skulle ersätta våran vanliga måne, utan bara hjälpa till att stabilisera jorden, är detta möjligt? hmmm.... /Tack visa
Min fråga handlar om rymden: igen. Vad är vår sols livscykel? Hyr skapdes den och hur gick den under? visa
Var kan man hitta en översikt av vårt solsystem i riktig skala?visa
Har det funnits vatten på mars?visa
hej jag undra hur länge har solen funnits ?visa
hej finns det mer än 9 planeter? visa
Hur upptäckte man mörk materia? Hur upptäckte man mörk energi? Vad är mörk energi? Vad är osynlig materia? Hur vet man att det finns osynlig materia? den syns ju inte.visa
Hur länge kommer jorden att finnas? Finns det andra och solsystem och hur kommer man dit??? visa
hej! jag undar om jorden kommer att krocka med någon planet någon gång? i sådana fall varför, när och vilken planet? ps.TA DENNA!!!.dsvisa
Vad är det för undersökningar man har gjort för att se om det finns liv i mars? Mvh//annicavisa
Har dom hittat vatten på Mars?visa
Hur lång tid tar det för ett rymdskepp att nå Pluto?visa
Har det blivit kallare på mars, när det fanns vatten och enklare livsformer där för länge sedan?visa
Jag undrar om ni kan skriva lite fakta om Cassiopeja stjärnan så snabbt som möjligt. MVH Ivan Colak visa
Hej! Varifrån mäts bergshöjder på planeter utan havsyta, t.ex. Mars? Hälsningar Evert visa
Hej! Jag undrar varför galaxer, solsystem och våran jord är tillplattad? Beror det på gravitationen.visa
Igår ställde jag en fråga om varför solsystem, galaxer och vår jord är tillplattad! Jag är tretton och förstod inte något av det där fysik snacket så kan jag få ett bra svar så att jag förstår! Varför är galaxer, solsystem och våran jord tillplattadvisa
Hur många månar har egentligen Saturnus? Vi har hittat uppgifter på 18-23 stycken. På http://fy.chalmers.se/tp/F1projekt/1999/solar system/sat.htm säger de att de är 20 stycken. Vad är sant? Hälsningar David, Linda Jonatan visa
vad är AU?visa
Vad är variabla stjärnor för något?visa
Hejsan!!!! Jag undrar vad en solvind är för något??? Snälla svara snarast möjligast... Tack på Förhand... MVH Helene visa
Hur KAN JAG HITTA STÄRNBILDERN PÅ NÄTET?visa
Hej! jag har en fråga om Mars. kan man på något vis göra planeten Mars beboelig? Tex. om man sänder dit allt kärnavfall, så att klimatet blir varmare.visa
Hur kan man mäta åldern och storleken på universum?visa
Finns det liv på andra planeter? Kan man konstantera att det inte finns liv på andra planeter, varför och varför inte ! Är det möjligt att det kan finnas liv på andra planeter i så fall varför? Snälla kan ni fördjupa er in i dessa ämne för jag behöver eran hjälp och era tankar kring detta!! ....tack i förhand! visa
Hej! Jag undrar vad som menas med "rumtid" och vad som menas med att den kröks? kröks tiden då också och i såna fall varför/hur? Tack!visa
hej! varför kallas Mars för den röda planeten?visa
En del forskare anser att ute i rymden existerar andra världar liknande den vi lever i men uppbyggda av antipartiklar. Vid gränsskiktet mellan dessa måste i sådana fall oerhörda annhiliations procceser äga rum. Kommer då all materia att försvinna tillslut eller kan energin som utvins under annhiliationen i sin tur omvandlas tillbaka till massa? Om vi skulle hitta en sådan värld i framtiden skulle vi då kunna se eller höra något från den, jag menar eftersom den bara innhåller antipartiklar borde inte våra sinnesorgan kunna ta in några intryck från 'antivärlden' visa
Vad är hubble-teleskop??visa
Om man sitter på polstjärnan. vilket år skulle man se på jorden då? visa
Hej, jag gör ett arbete om universums uppkomst (dvs big bang), och undrar om det finns flera olika teorier om hur det hela gick till, och om det så skulle vara, kan ni vara så snälla och skicka lite info? Finns det någon chans att det kommer bli "the big crunch"?visa
jag behöver en bra förklaring var det inte finns/finns liv på andra planeter tackvisa
Jag vill ha all fakta om planeten pluto Tack på förhand Ebbavisa
hur länge har asteroider funnits?visa
jag vill veta vad en komet är gjord av.!!visa
hej!jag skulle ville hur jag kan förklara hur ett svart hål ser ut?visa
Kan jag få lite fakta om planeten Jupiter? visa
Hur många månar har uranusvisa
Varför kan vi inte se stjärnorna på dagen?visa
Vi i klass 7 a har tittat på en film om Isaac Newton och där sa dom att planeter och galaxer roterar runt varandra. Jag undrar då varför galaxerna inte blandar sig med varandra om de ändå snurrar runt varandra. Är det kanske pga dragningskraft och om den även finns i rymden.visa
Hej! Just nu läser vi om hur universum skapades. I vår bok står det att en neutronstjärnas materia är otroligt tätt packat. Det står att densiteten är så stor, att en bit av den, stor som en 10 öring, skulle väga 2 miljarder ton. Min fråga är vad som skulle hända med mig och min hand om jag skulla haft den liggande i handen? Skulle det bli ett hål i handen, vart skulle då vävnaden bli av på det stället? Eller, skulle jag dras ned i marken? Finns det något svar? Hoppas att jag får svar, MVH/Emmavisa
om en rymdfarkost lämnar jorden kan man ju se den men hur långt kan man se den?visa
Hur kommer det säg att Planeterna inte stannar när de snurrar runt sin sol efter ett tag som nu när de snurrat i 5miljarder år(?). För kraften som göra att de snurar runt borde vell ta slut? //visa
FINNS DET NÅGOT HÅL I SOLEN? I SÅ FALL VARFÖR???????visa
1.Varför finns det en måne vid nästan alla planeter? Vad gör den där?visa
Varför har Jupiter en fläck på sig? visa
1.Varför har Saturnus en ring runt sig?Vad är det?visa
Hur fick planeterna sina namn?visa
Om en enorm explosion inträffar på månen, skulle vi se ljusskenet och höra knallen? visa
Jag är lärare på en skola och undervisar i NO år 6-9. Jag skulle vilja veta varför jordaxeln lutar och varför et varv är 360 grader och inte 645 eller 23 eller något annat...? Tack på förhand! visa
I biblen står det beskrivet om hur Betlehems stjärna visade vägen för de tre vise männen till jesubarnet. Det sägs att "stjärnan" lyste så starkt att man även såg den i dagsljus. Vad var detta för fenomen och hur kan man förklara det?visa
Kommer solen att slockna någon gång??visa
Jag undrar vad solens roche-gräns är och vad den innebär för de inre planeterna.visa
Hur långt bort från solen ligger Pluto??visa
Vad är Betlehems stjärna för något? visa
Hej! Varför ligger alla de nio planeterna i vårt solsystem på olika längd från solen och inte på samma längd? Tack på förhand.visa
Ökar jordens tyngd när den träffas av meteoriter och andra partiklar från rymden? Är det i så fall mätbart?visa
Kan en måne ha en måne? För vissa tror ju att Pluto är en av Neptunus månar som har kommit ifrån sin bana. Men Pluto har ju en egen måne, skulle den då ha varit en Neptunusmåne också, eller kan den ha uppkommit efteråt? Tacksam för svar.visa
Australien är ju aktuellt genom OS. Jag undrar om ett solur, sådant som brukar stå ute i folks trädgårdar, är annorlunda konstruerat i Australien. Är de likadana som i Sverige och åt vilket håll pekar de? Går det att ta med sig ett solur från Sverige och använda där nere?visa
Vilken planet är den kallaste planeten och hur vet man det? Hälsningar från Fabianvisa
Jag har letat nästan överallt men har inte hittat ett dugg om hur Voyager är byggd. Och så undrar jag hur lång tid det tog att bygga den? Hur följer man dem när de är i rymden? Jag skulle vara väldigt tacksam om ni skickade svaren på min mail. elle8a86@hotmail.com Tack så mycket!visa
Vad har man för information om de sonder som begett sig längre bort än pluto. Hur långt härifrån befinner de sig? Är de på väg mot andra solsystem?visa
hur kan man bevisa att jorden är sfärisk? konkreta bevis, tack!!! visa
Hur vet man att det är 15 miljoner grader varmt i solens kärna? När man aldrig har varit där???visa
hur kan man få en uppfattning om en stjärnas temperatur?visa
hur långt är vi från månen.visa
Svart hål är svarta eftersom gravitationsfältet är för starkt. Är ett vitt hål vitt? Har ett vitt hål gravitation, radie o andra storheter... svarta hål har ju ingen radie (utom schwartschildradien). I mitten av ett svart hål , i singulariteten, är rumtidens böjning oändlig. Hur ser det ut i mitten av ett vitt hål? Är det en likadan singularitet där? Tacksam för svar.visa
Är det teoretiskt möjligt att med dagens teknologi landsätta människor på Mars ? visa
Kan man se fullmånen (mitt på) dagen? Varför /varför inte?visa
När solen slocknar om sådär I miljard år kommer väl inte det gå att leva på jorden? Om alla människor dör och allt slocknar finns det då en chans att allt byggs upp igen och en ny sol håller människor vid liv?visa
Vad är en nebulosa visa
Jag har ett litet problem. I S.Hawkings bok "Kosmos, en kort historik" står det att stjärnor med 30 solmassor och däröver bildar svarta hål. Det står också att neutronstjärnor bildas om massan ligger runt 10-30 solmassor. Men i er frågelåda är uppgifterna att svarta hål bildas vid 2.5 solmassor. Vilken uppgift stämmer? /rådvillvisa
Hur har man kunnat mäta temperatur och avstånd på stjärnor?visa
Hur kan man veta att Vintergatan består av mer än 200 miljarder stjärnor? visa
Jag har hört att det var ett vulkanutbrott på Io. Kan planeten utvecklas som jorden?visa
Vad är nova?visa
Finns det liv i universum/ytre universum. Om det skulle finnas, skulle forskarna upptäckt det vid det här laget? Jag måste ha svar. Tack.visa
Hur vet man att gasjättarna har stenkärnor för säkert? Jag har sett i en bok att det kan finnas flygande varelser i molntäcket, kan det stämma? Behöver svar.visa
JAg undrar om pluto och Neptunus någonsin kommer att krocka och när i så fall??? visa
Hur länge till kommer månen att snurra runt jorden, kommer den att komma loss från jordens dragningskraft?visa
Hej! Jag undrar hur kallt det är i rymden.visa
Hej, har några frågor till er: 1. Vad är en meteor? 2. Vad är en meteorit? 3. Vad är en meteorid? 4. Vad är det för skillnad mellan dessa? visa
hur stor är den största kometen ni har hittatvisa
Vad kommer hända med vårt solsystem i framtiden och hur länge kommer vi kunna bo på jorden?visa
Vaför kan inte vi andas på andra planeter???visa
HEJ ! Jag undrar om det finns andra solsystem än det som vi känner till ?? och så vill jag veta lite mer om solen och vad det är som händer i solen ? Tack !visa
Vaför ser det ut som om stjärnan är blå ibland????visa
Kan ni ge mig lite allmänna fakta om månen Europa och/eller länkar till sidor om den?visa
Finns det en 10,11,12,13,14,15 och 16:e planet? Och isådanna fall, skulle det finnas liv på planeterna?visa
Vad består venus av? Har någon nånsin kunnat landa på venus?visa
Jag håller på med ett arbete i fysiken och jag har precis börjat med det. Då undrar jag: Hur arbetar man på ett rymdobservatorium? Är det dygnet-runt-arbete där och finns det olika sorters rymdobservatorier? Tack!visa
varför kommer jorden att nån gång gå under??visa
Varför brinner meteorena upp när de kommer in i atmosfären, men inte raketerna som är på väg ut?visa
Tror du att det i framtiden kommer att bli möjligt att leva på månen och isåfall hur?visa
Varför finns det inga stjärnor som ligger väldigt nära varandra? alla ligger ju jättelångt ifrån varandra. visa
Hej! Jag undrar om man kan hoppa på jupiter, eller är det förstor dragningskraft. Är gla för svar!visa
Kan någon ge mig information om på vilka internetsajter det finns information om asteroidbältet?visa
hur många stjärnor tror man att det finns?????visa

1. Varför är Plutos omloppsbana oval?

2. Och hur länge dröjer det innan Pluto är närmare än Neptunus?

visa
varför är planeternas omloppsbanor ovala istället för runda?visa
Varför bli det det solförmörkelse så sällan på samma plats..?? /tack på förhand visa
Varför snurrar inte solen? Varför är solen och alla andra planeter runda?visa
Hej! Vi skulle vilja ha svar på två fråger. 1.Varför blinkar stjärnor? 2.Vad heter den största stjärnan och hur stor är den jämfört med solen?visa
försvinner materia som hamnar i svarta hål för evigt? Varför/varför inte? kan man använda svarta hål som sopstationer? (Förutsatt att det hade varit möjligt att färdas till och från dom, och transportera soporna.) Varför/ varför inte? Skulle man kunna vinna energi ur svarta hål? varför/ varför inte?visa
Vem var det som kom på horoskopen? visa
Hej! Jag har ett arbete om hur stjärnor lever sitt liv. Jag har tre frågor.

1. Hur länge lever en stjärna?

2. Hur ser en stjärna ut från föddelsen tills den slocknar?

3. Vad händer med en stjärna som har slocknat?

visa
Hej, jag håller påmed ett arberte om stjärnor och jag skulle vilja ha reda på mer om detta. Vad stjärnorna består av ? Vilka temperaturer har dom olika stjärnorna ? visa
Hur kan man veta hur varmt det är på ytan och inuti solen?visa
Hej! vad är en meteorit?visa
Hejsan! Jag undrar vad för slags egnskaper som inverkar på en planets rotationstid. Tacksam för svar /Erikvisa
Vi undrar om det är natten till den 20 eller21 mars där dag och natt är lika långa? Är dag och natt lika långa över hela jorden? Tacksamma för svar. Hälsningar klass 4bvisa
Hej experter! Om vi säger att en planet är helt svart på ytan, skulle då planeten se helt svart ut i rymden, eller skulle den se ljusare ut pga den reflekterar solljus? visa
Om jag står på en annan planet än jorden och tittar på himlen vilken färg har då himlen?är det samma som på jorden? visa
Hur lång tid tar det att åka till Mars från jorden? Hur stor är den i diameter? Vem har den fått sitt namn ifrån? visa
Hej! Jag har ett skolarbete att göra. Och jag jobbar om kometen xf11. Jag behöver ganska mycket information om det. Och jag undrar om den kometen kommmer så nära jorden år 2028 att det finns risk att den träffar jorden? Eller har astromomerna räknat fel om det? Kan ni skicka information till min mail. Och kan ni skicka till skolan också, för dom har brist på information. Jag tackar er ifall ni gör detta.visa
hej!! vi håller på med ett arbete om stjärnor... det ska vara klart v.8 tyvärr har vi väldig tight med tid.. Så jag vore väldigt tacksam om ni kunde svara så fort som möjligt... 1. när upptäcktes den första sjärnan? 2.hur ser stjärnor ut på nära håll? 3.hur länge lever en stjärna Snälla svara så fort som möjligt...!!!!! //Emma. visa
Varför är alla planeter runda? visa
1. Om man gräver ett hål rakt genom jorden genom kärnan och allt och sedan hoppar ner där med väldigt speciella kläder så att man inte brann upp eller så. Skulle man då komma flygande ut på andra sidan eller skulle man vara tvungen att klättra upp på andra sidan på grund av dragningskraften??? 2. Jag skulle också vilja veta lite om Merkurius. Jag forskar om Merkurius i skolan så jag skulle veta något som inte någon i min klass vet så mycket om!!!visa
Hej! Jag och mina elever håller just nu på med ett astronomiprojekt. En intressant fråga dök upp. Hur kommer det sig att fullmånen ibland syns vara större än normalt? Jag funderade på om det kunde ha med jordaxelns lutning, samt månens elliptiska bana runt solen att göra. Vad svarar ni? Vänliga hälsningar Björn.visa
Vad är den viktigaste skillnaden mellan en stjärna och en planet?visa
Vi håller på att läsa om universum just nu och har precis läst om stjärnors födelse och död. Jag undrar en sak om svarta hål. Om tar sig med ett rymdskepp till ett svart hål och binder fast en människa i ett rep och sedan släpper ner den här människan mot det svarta hålet. När människan kommer nära hålet så ser blir ju gravitationen så stark så det ser ut som det står still. Man tycker att det ser ut som om människan hänger still i luften. Men eftersom den här människan hänger i ett rep så fortsätta ju repet att åka mot det svarta hålet, hur ser det ut när man tittar ner mot repet. Man tycker ju att det ser ut som om repet står stilla men det fortsätter ju att åka ner, så vad är det man ser, en massa rep eller? Hoppas ni förstod frågan.... visa
Hej fysikexperter! Jag undrar hur det är med månens faser. Är det som min kollega tror, att jorden skuggar månen och att det är därför vi ser månen som hel och halv osv? Eller är det som jag menar så att månen alltid är belyst på ena sidan men att det beror på hur vi ser det infallande ljuset på månen? Min teori tycker jag verkar bra, men då borde ju månen hamna i skugga av jorden, allafall om solen, jorden och månen ligger i linje - gör de det? Förklara!visa
Hej jag kommer från kastanjeskolan i tomelilla och Jag skulle gärna att ni svarade på min fråga!! Frågan:Finns det vatten på andra planeter?visa
hej! vi har ett arbete i skolan om månen så jag har några frågor om månen som ni kanske skulle kunna svara på.. dom lyder.... Hur kom månen till??? Är det sant att man kan se den kinesiska muren från månen??? Ungefär hur många har sett månens baksida i verkligheten??? kan ni skicka svaren till min e-mail så är ni snälla... mvh kim visa
Vart tog den där tionde planeten vägen som man upptäckte för ca 10-15 år sedan med hjälp av en satellit med teleskop kylt av flytande kväve? Eller är det jag som .... per visa
Vårdagjämningen inföll i år den 20/3, men detta verkar inte stämma med almanackans tabell över solens upp- och nedgång. Enligt tabellen stämmer dagens och nattens längd bättre överens några dagar tidigare. Hur kan det komma sig?visa
Varför har planeterna bestämda banor och vad är det som bestämmer vilken bana planeterna har?visa
Hej! Vi undrar - vad består en asteroid av och hur blir den till? Jonas, Sebastian, Andreas,Miriam, Micael och Petervisa
Hej! Ser man samma stjärnbilder på hela jorden? Hälsningar Josephvisa
#Vem var det som kom på alla namnen till alla planeterna? #Har man varit utanför solsystemet någon gång? #Har alla stjärnor planeter kring sig? #Varför trodde man att det fanns liv på Mars och inte på någon annan planet?visa
Hej, Jag undrar varför en solförmörkelse kan vara i 7 - 8 minuter men ibland en mycket kortare tid som t.ex 2 minuter.visa
Var kan man gå in och kolla hur mycket man väger på merkurius? Jag vill också veta om merkurius är månadsplanet för juni? Tack på förhand!!visa
Hur stor är jupiter? hur långt är det mellan jupiter och jorden?visa
Jag undrar hur det kommer sig att månen inte ser lika ut från alla ställen på jorden. jag har läst att den kan se ut som en båt vid ekvatorn - varför?visa
Vilken galax är störst och hur många galaxer finns det? Finns det någon annan planet än Jorden där vi kan leva? visa
Hej! Vi skall lämna in ett arbete snart om stjärnor. och vi undrar om du skulle vilja hjälpa oss med en fråga vi har. Fråga: Vet du några bra sidor där vi kan hitta info om polstjärnan för att vi har sökt på det men då visar de bara en massa olika restauranger runt om i landet! Hjälp! visa
Varför ser man månen om dagen?visa
1. Då en stor stjärnas protoner och elektroner "trycks ihop" vid kollapsen och bildar neutroner, hur påverkas atomens partiklar och/eller elementarpartiklar när massan hos en supermassiv stjärna bildar en singularitet? 2. Har en singularitet dimensioner som bredd, höjd och längd (och ev. tid), eller är en sådan endimensionell (hur nu det skulle ske)?visa

1.) Varför tror man att Pluto har varit en måne till Neptunus? 2.) Varför tycker flera att Pluto inte ska räknas som en planet? 3.) Vad består Pluto till största delen av? 4.) Kan man åka till Pluto? 5.) Om man kan det hur lång tid tar det i såfall? 6.) Jag skulle bli väldigt tacksam om jag fick svar på dessa frågor. M.V.H // Cissi//

visa
Vad skulle hänt om ozonlaget varit tjockare? Finns det ozonlager på andra planeter? I så fall vilka då? visa
Tja! Ursäkta men hur ska du ha det? I vissa frågor skriver du att det finns ca 1 miljard stjärnor i Vintergatan, i andra skriver du att det finns ca 100 miljarder. I vår fysikbok står det att det finns ca 200 miljarder st i vintergatan, vad ska man tro?visa
Jag har två frågor. 1. Hur lång tid tar det att åka till månen i rymdraket och hur lång tid tar det för ljudet att åka dit?? 2.Hur lång tid tar det för ljuset att nå jorden från solen? \V.D.Mvisa
hur bildas stjärnorvisa
Kan ni berätta om det historiska perspektivet vad det gäller människans syn på universum? Tack på förhand!visa
Vad är vintergatan? Är det vårt solsystem? Är ett solsystem detsamma som ett stjärnsystem? Varför är namnet Vintergatan och inte nåt annat?visa
Hej! Jag undrar vad det är för temperatur på månen och vad den är uppbyggd av??. Hur långt är det mellan jorden och månen? Roterar månen i en cirkel runt jorden eller i en oval bana?? ///P..visa
varför har månen en så dålig atmosfär och dålig dragningkraft??visa
Jag har läst en del om svarta hål och har nu lite frågor: 1. Kan ett svart hål kollapsa? 2. Kommer Hela universum till slut bara vara en singularitet i en svart tomhet? Tack på Förhand visa
hur långt från jorden ligger saturnusvisa
Hur kommer det sig att månen är vänd åt motsatt håll på andra sidan ekvatorn?visa
Hur bildas en stjärna, vad består den av och vad händer när den dör? visa
vad har månen för färg? visa
Hur kan man veta när en komet ska komma? Hur har asteroiderna bildats? visa
kan stjärnor krocka? visa
Finns det fler galaxer än vintergatan och i så fall vad heter de?visa
Hur ser Pluto ut? Hur lång tid tar det att åka till Pluto? Finns det bilder på Pluto i dagsläge? Vem upptäckte Pluto? visa

1. varför snurrar planeterna runt solen?

2. Hur kallt kan det vara på Saturnus?

visa
Hur uppkommer en sol och månförmörkelse?visa
I'm back - för att citera Arnold Schwarzenegger. Det gällde frågan om den tionde planeten. Så här vill jag minnas att det var. Någon gång i mitten av åttiotalet dök det upp några tidningsartiklar om en tionde planet som skulle upptäckts av en amerikansk obemannad forskningssatellit. Den skulle vara stor med rätt låg densitet om jag minns rätt. På ett vetenskapsprogram som på den tiden gick i P1 på söndagar före lunchekot förklarade man hur upptäckten hade gått till. Man hade vetat åt vilket håll man skulle rikta sitt värmeteleskop som var kylt av flytande kväve för att kunna uppfatta kalla kroppar som "varma". Man hade observerat den här planeten ända tills det flytande kvävet tog slut efter ett par veckor. På vår skola nappade vi på den här informationen och kallade planeten "STORA X" X som okänd och som romersk tia. Och det har vi undervisat barnen om i många år nu bl a som ett exempel på hur vetandet utvidgas. Vad gör vi nu? Backar till 8? JoJo. Hälsningar Per visa
Att det blir flod på den sidan av jorden som är vänd mot månen pga dess dragningskraft är väl förhoppningsvis rätt uppfattat. Men samtidigt blir det ju flod på andra sidan av vårt kära klot, alltså den sidan som är vänd bort från månen. Förklaras det också utav månens dragningskraft?visa
Hejsan! Jag går i 7:an och ska göra ett arbete om Meteorer så det skulle vara jättesnällt om ni skickar lite fakta till mej.visa
Vill gärna ha lite uppgifter om gammablixtar i rymden. Om ni har nåt bra förslag på litteratur i detta ämne.visa
Vad heter den största stjärna man upptäckt och var ligger den?visa
Hej! Jag undrar: varför har vi inte ett utvecklat rymdforskningsprogram, och varför har vi inte haft en astronaut i rymden? Vad skulle krävas för att vi skulle få det? Om du inte kan svara skulle jag vara tacksam om du kunde hänvisa mig till någon som kan.visa
Hej! Jag undrar hur det kommer sig att solfläckar uppstår på solen. Jag är medveten om att det har att göra med att dessa fläckar har lägre temperatur än övriga delen av solen. Jag undrar varför dessa temperaturskillnader uppstår.visa
Vad är Alfa Centauri? (Jag vill veta allt som bara människan vet)visa
Orsaken till månen Io:s vulkanism? visa
Hallå! Min fråga är: Har pluto varit en måne till Neptunus? Som har slitigt sig bort från den. visa
finns det liv på andra planeter än jorden. visa
Jag har läst att Mars var väldigt lik Jorden som ung, och att man ska ha hittat liv på meteorit som har landat på Jorden. Stämmer detta?, och i så fall, hur kommer det sig att Mars utveckling avstannade? Och varför dog livet ut på Mars? visa
Varför roterar jorden?

Vilken är drivkraften?

Roterar alla planeter inkl. solen åt samma håll?

Hur skapades jorden visa
Jag skulle jättegärna få reda på lite om solförmörkelser och månförmörkelser! Jag vill gärna ha svar inom en vecka för att vi håller på med ett arbete i skolan och det ska snart vara klart!! visa
Hur varmt är det på jupiter? visa
HUR FUNGERAR EN STJÄRNA INUT ?????????? visa
Hur ofta är det solförmörkelse?
Hur ofta är det månförmörkelse?
Hur många strålar har solen?
Hur många år tar det innan solen slocknar?
Hur kan man veta att temperaturen i fotosfären är 6000 grader?
visa
Hej! Vi undrar hur man på bästa möjliga sätt lär sig stjärnbilderna? Och var ligger skorpionen? M.V.H Josse&Frida visa
Hur många "jordar" ryms det i solen? visa
Finns det en 10:e, 11:e, och 12:e planet? Och i sådana fall, vad vet ni om den??? visa
Hej ! Jag undrar om det finns någon okänd planet som vi inte vet om? Och om det är möjligt att leva på någon annan planet ? visa
Hej på er. Jag har en fråga som jag hoppas att ni kan svara på. Vi hade en liten diskussion på min PRAO-plats. Vi talade om vad himlakropparnas gravitation beror på. det är den frågan jag vill att ni ska försöka svara på. Jag tror att gravitationen endast beror på massan, medan de andra som deltog i diskussionen sa att det berodde på att planeterna roterade, om en planet roterade fortare så ökar även dess gravitation, och om den helt slutade att rotera skulle också dess gravitation att försvinna. Vi har surfat runt på den här databasen, och resten av internet utan att hitta något bra svar. Visst är det jag som har rätt? jag har också läst att gravitationen beror på magnetism, men det måste väl vara fel? /ERIK visa
Hej! Jag ska göra ett fysikarbete om nebulosor, novor och supernovor. Jag skulle vara väldigt tacksam om ni kan skicka lite information eller adresser till sidor med bra fakta om detta ämne till min mail. Tack på förhand Daniel Sjögren, 15 år visa
Hej!! Jag och en kompis ska skriva en uppsats om Domedagen i skolan. Vi undrar vad Domedagen betyder för dig och på vilket sätt du tror att jorden kommer att gå under på. Skriv och berätta om dina åsikter. Tack på förhand/ Matilda visa
vem var den första människan på månen visa
Jag har fem stycken frågor om tidvatten, de är följande: 1. Hur uppstår tidvattnet? 2. Kan det bli tidvatten i akvarium och insjöar, om inte varför? 3. Månen påverkar tidvattnet på både den sidan som är närmast månen men också på den sidan som är vänd bort från månen, varför? 4. Går det att påverka tidvattnet eller förhindra det? 5. Var kommer vattnet ifrån? MVH/ Pär Kaverén. visa
Hur mycket större är solen, i förhållande till jorden visa
Hej jag heter Tim... Vi har fått ett arbete i fysik och jag har fått supernovor som mitt område. Här är lite frågor: Hur kommer en supernova till? Vad händer? Hur ser en supernova ut? Hur varm/kall är den? Hur långt är det till närmaste supernova? Hur gammal är en stjärna som har kommit in i stadiet SUPERNOVA? jag skulle också vara tacksam om ni kunde skicka lite länkar till mig.... MVH Tim tim@mbox327.swipnet.se http://home.swipnet.se/9606123/cybernet.htmvisa
Hur kan man räkna ut Jordens (tellus) vikt som sägs vara 5.974 * 1024 kg. visa
Jag har en hypotetisk fråga: Om solen bara helt plötsligt skulle försvinna (inte bara slockna utan i pricip om den plockades bort) När skulle jorden märka det, rent gravitationsmässigt? Det skulle ta 8 minuter innan vi märkte att den var borta pga ljuset försvann, men skulle gravitationskraften märkas på en gång eller? visa
vad skulle hända om jag var på månen och hoppade ner därifrån visa
när landade den första rymdfarkosten på månen? visa
Vilken planet är tyngst? visa
Hur varmt är det på solen? visa
Hej!! Hur mycket väger hela jorden? visa
Kan det bildas nya planeter med liv idag? En slags ny Tellus. visa
Vilken planet är äldst? visa
Hej! Om man tänker sig i teorin att det fanns en himlakropp ensam i universum. Skulle då den gravitationen nå en oändlig radie? Alltså om man var ungefär 2 000 000 ljusår bort, skulle man då väldigt sakta givetvis dras mot den himlakroppen eller skulle man då bara ligga still. Hoppas ni förstår! Tack på förhand! visa
Varför är man så säker på att universum aldrig tar slut? Har man bevis för detta? visa
hur många ljusår är det till mars? visa
Vi håller på och jobbar med ett astronomi spel och jag undrar: Hur har de olika stjärnbilderna, de som man är född i, ändrats genom tiden? Skulle en person som på 1500-talet är född i Stenbockens tecken, vara född i något annat tecken idag. Tacksam för svar. Hälsningar Erika visa
Vilka ämnen finns inuti en stjärna? Vad pågår inuti en stjärna? Tack på förhand. visa
Hur vet man att meteoriten som hittades på antarktis var från mars? Varför finns det inte något liv på mars nu? Hur långtid räknar man med att det kan ta innan människan kan ta de första stegen på mars? visa
Jupiter och Saturnus har en egenskap gemensamt, som påminner om en stjärna. Vilken egenskap är det? visa
1 hur stor är dragningskraften på månen? 2 är friktionen lika stor på jorden som på månen? visa
Vad händer om isen smälter? visa
Finns det fler planeter utanför Pluto??? Varför kommer en och samma komet tillbaks till samma ställe??? visa
TJA!!! Jag undrar om människor påverkas av planeterna och stjärrnorna? visa
Varför växlar temperaturen så kraftigt mellan dag och natt på Mars? visa
Vad är förklaringen till att Mars vulkaner har blivit så stora och varför är de så flacka? visa
Hej!! Solsystemets planeter roterar olika snabbt runt sina egna axlar. Påverkar detta planeterna fysiskt ?Försök finna samband. visa
Vad står c:et för i ljusets hastighet? Varför denna bokstav ? Varför roterar de flesta himlakroppar åt det håll de gör och inte åt andra hållet ? visa
Varför är inte asteroider klotrunda som t ex jorden?visa
Venusatomsfären absorberar det mesta av det synliga ljuset som har kortast våglängd.Vilka konsekvenser har det för en betraktare på venus yta? visa
jordens omloppstid runt solen är ju som bekant 365,25 dygn, men är den konstant eller ökar den eller minskar den ? visa
Vad är en jordförmörkelse och var kan man se den? visa
Var är universums mitt? visa
Under vilken minsta vinkel kan man se solen och månen lysa samtidigt? visa
Vilken temperatur är det på månen?

Är månen magnetisk?

visa
Hur starkt är jordens eget magnetfält?

Är jorden magnetisk utanför atmosfären?

Påverkas magneters fall, som släpps från olika höjder?

visa
Jordens massa är enligt faktaböckerna 5,977 * 10(upphöjt till)24. Enligt Einstein är ju massa och energi ekvivalenta. Innebär detta att jordens totala energi är som som jag har skrivit här ovan, eller är detta enbart vilomassan, dvs rörelseenergin frånräknad? visa
När slocknar solen? visa
Vilken/vilka av vårt solsystems planeter är i gasform? visa
Har ni några uppgifter om Halleys komet?

Vad består kometer av?
Hur bildas de?
Kommer någon komet att störta på jorden denna generationen?

visa
Hej! Vi skulle vilja veta varför jorden och andra himlakroppar roterar. Är det beroende på att rörelsemängden hos den massa som slungades ut från solen, och som sedan bildade jorden och de andra planeterna, finns kvar (beroende på att ingen friktion finns). Eller är det den rörelsemängd som får himlakropparna att färdas i sin bana runt solen? visa
Varför finns det inga kratrar på jorden? Månen är ju full av kratrar. visa
Kommer det att finnas något land kvar om isen smälter? visa
Kommer inlandsisen på nord- och sydpolen någonsin att smälta? visa
Hur mäter man planeters gravitation? visa
Hur kommer det sig att vintersolståndet inte kulminerar samtidigt på morgonen och kvällen. Enligt almanackan vänder det redan runt den 18:e dec. Medan solen på morgonen fortfarande går upp senare och senare ända fram till ca 27 dec? Samma fenomen sker även vid sommarsolståndet förövrigt men här vänder det först på morgonen om jag inte missminner mig. Ingen har kunnat förklara detta för mig.

Varför är solen rund?visa
Hej! Vi har funderat lite i vår klass och undrar om man inte kunde lasta in atomsoporna från kärnkraftverken i en rymdraket och skicka dem rätt in i solen. Vad skulle hända då? visa
Tjenixen! Varför trodde man att Jorden var platt? visa
Hej jag undrar vilken som är störst av månen och Pluto. Varför kan man inte kalla Pluto för en måne och våran måne planet? visa
Varför höjs havsnivån både på norra och södra halvklotet vid springflod? visa
Hur åstadkommer man artificiell tyngdlöshet på jorden, t ex vid träningsanläggningar för astronauter? visa
Hej! 1. Vart ifrån kommer kometer? 2. Vart tar dom vägen när dom "gått förbi" oss? Försvinner dom för alltid? 3. Hur känner man igen olika kometer? 4. Var ifrån kommer meteorer? 5. Vart tar dom vägen om dom inte störtar ner som meteoriter på jorden? visa
Kan planeterna i vårt solsystem stå i en rät linje mot solen samtidigt? Om det händer, när händer det i så fall? Hur påverkas jorden och andra planeters omloppsbana och gravitation? visa
hur kommer det sig att solen går upp på morgonen och ner på kvällen visa
Jag undrar hur solens massa kan minska med 4 miljoner ton/sekund? visa
Hur säkert är det att astronauterna kommer hem igen när de skickats ut i rymden? Om dom försvinner vad har vi för säkerhet att få hem dem då? visa
1. Hur kom vattnet till jorden? 2. Hur skulle jorden se ut utan vatten? visa
Varför blinkar en del stjärnor?visa
Finns det vatten på månen och jag undrar var i såna fall ? visa
Hur mycket kostar det att åka till månen? Kan vanliga människor åka till planeterna i framtiden?

Finns det något aktivt liv inne i planeterna, t.ex lava?

Hur många solar finns det?

(Detta är några frågor jag fått men inte kan svara på) Vattnet man tror man detekterat på månen måste väl vara hårt bundet för att månens gravitation ska kunna hålla kvar det, eller? Är det möjligt att utvinna?

Vem var Tycho Brahe? visa
Hur långt är det till solen? Hur räknar man ut det? visa
Är solens materia tillräckligt stor för att det ska bli ett svart hål till slut? Utvecklas det någon slags energi i ett svart hål? Tack på förhand!!! visa
Jag har läst om svarta hål och funnit att det finns en mängd olika teorier som jag tycker krockar. T.ex. I Steven Hawkings 'A brief history of time' beskrivs svarta hål ha oändlig densitet och ta 0 plats. Senare, efter att ha sökt igenom eran databas så blev ett av svaren att svarta hål har olika densitet, men det får fortfarande plats hur mycket som helst inuti. Varför är det så? Och varför har de olika stora gravitationsfält om de har oändlig densitet? visa
Varför tar tiden slut inne i ett svart hål? visa
Jag har läst en del om svarta hål och jag läste någonstans att om man skickar in en astronaut i ett svart hål så kommer man från utsidan få uppfattningen att tiden går långsammare och långsammare för astronauten medans astronauten kommer att få uppfattningen att tiden utanför händelsehorisonten accelererar. Jag har ännu inte funnit någon tillfredsställande förklaring till fenomenet så jag undrar om ni kunde förklara hur det går till (har det kanske något att göra med rumtidens krökning runt starka gravitationsfält) visa
Finns UFO:n?

Finns det annat liv än på jorden i vårt solsystem? Finns gubben i månen?

visa
Varför väger neutronstjärnor så mycket? visa
Vad är en stjärna?

Hur skapas en stjärna?

visa
Finns det lika många elektroner som protoner i universum? Om så är fallet - varför? visa
Visst böjs ljus från stjärnor av gravititionen? I så fall så borde väl ljuset från stjärnor i universum gå runt runt och tack vara det så borde universum se större ut än vad det är? visa
Låt oss tänka att temperaturen skulle vara 0 K i hela universum. Skulle detta då upphöra eller skulle det vara så för evigt?

Om man dessutom fick materien att stå helt stilla i universum (dvs den skulle inte snurra runt någon sol, eller galaxcentrum el.dyl) skulle tiden i materien gå oändligt fort då?

visa
Är det varmt eller kallt i rymden? Vad är medeltemperaturen? visa
Var ligger universums mittpunkt? - Finns det en början eller något slut på rymden? visa
Hur långt ut i universum kan man åka? visa
Hur räknar man ut omloppstiden för en komet som man inte iakttagit förut, dvs de som har en omloppstid på flera tusen år? När det gäller Hale-Bopp finns det flera olika uppgifter (3 000 - 4000 år). visa
Om ljus inte har någon massa, hur kan den då dras in i svarta hål?

visa
Är det sant att universum är hästskoformat? visa
Jag undrar om ni vet var det finns fakta om Andromedagalaxen? Jag håller nämligen på md ett arbete om den. Vet ni något intressant om Andromedagalaxen? Tacksam för svar: Monkan visa
Hej! Jag har lärt mig att universum är ungefär 15 miljarder år gammalt eftersom man bara " får svar", tar emot signaler så långt ifrån, utanför det är det tomt.

Jag undrar hur man kan läsa av det här? Man kan ju inte skicka ut en signal och vänta på att den studsar tillbaka, det skulle ju ta alldeles för lång tid. Hur gör man? Vi ser fram mot ett svar!

visa
vad finns bakom universum? visa
En fråga till angående tiden! Om man skulle komma upp i högre hastigheter än ljusets skulle man färdas bakåt i tiden. Jag vet att det inte är möjligt inom den närmsta framtiden. Men om man tänkte göra det skulle man ju först komma upp i ljusets hastighet. Vid ljusets hastighet står tiden still för en, har jag fått lära mig. Min fråga är: hur kommer man vidare från en tid som står still? Står tiden still så skulle ju allt stå stilla med den - eller? visa
Hej! Ju längre man ser ut i rymden, desto längre tillbaka i tiden ser man. Man ser objekt som sände ut sitt ljus "strax" efter stora smällen. Hur kommer det sig att dessa objekt ligger utspridda åt olika håll. Borde de inte börja ligga samlade i en klump? Hälsningar Evert visa
Hejsan hör ni!!! Kan ni svara på vad består gravitationskraften av? Varför blir det större gravitation ju större massa en himlakropp har? Varför vänder månen samma sida mot jorden hela tiden. Om det är en ren slump så tycker jag att det verkar vara väldigt osannolikt. Kan det bero på gravitationen att månen vänder en sida mot jorden? Finns det en stor klump i månen på sidan närmast jorden? Skulle man kunna få lite info. om kall fusion så vore det väldigt hygglo!!! Och har ni någon bild i elektronmikroskop nu på en atom? (visa den i så fall) 12,79 tack på förhand!!! visa
vad är det för skillnad på en komet meteor visa
Hur snabbt kan en människa i rymden röra sig? visa
Om man färdas i en bil med ljusets hastighet och tänder lamporna lyser dom då. visa
Varför blir det olika årstider? Vill ha tips på bra praktiska övningar till detta område. visa
Hej! Jag undrar varför jorden är rund och inte platt? visa
Tar universum slut någonstans?visa
Är det någons eller alla vetenskapsmäns mening att om man åker rakt fram i ett rymdskepp kommer till sist tillbaka till samma ställe?

Alltså att universum på något sätt kröker sig själv?

visa
Är det sant att det kommer en komet år 1999, som ska kollidera med jorden? Jag läste i en tidning, att Hubble-teleskopen har upptäckt denna komet.visa
Skulle det kunna vara så att utanför universum så finns det ingenting.

Dvs inget rum för massa.(0 dimensioner)?

visa
Kan det inte bli kallare än absoluta nollpunkten ens ute i tomrummet i universum?visa
1. Hur uppkommer en spiralgalax, alltså själva spiralformen. Varför bildar den inte en mer homogen struktur?

2. Som jag förstått det är de flesta galaxer tillplattade på grund av att de roterar kring sitt masscentrum, men det finns väl sfäriska galaxer? I så fall varför?

visa
Hur hög är temperaturen på den största stjärnan?visa
Vad är absolut och skenbar magnitud?visa
Jag har fått i uppgift om att skriva om novor och supernovor. Detta arbete ska redovisas muntligt så jag skulle vara tacksam om jag kunde få lite information om dessa fenomen. Det jag har störst problem med att förstå är hur dragningskrafterna påverkar varandra dvs dom som gör att stjärnan drar sig ut och in och som till slut kommer ur balans och bidrar till en nova.visa
Kommer man om några år (GANSKA många!!!) kunna åka ut långt i universum, t ex till andra solsystem och annat så man kan besöka typ ........jaaa LÅNGT bort härifrån!!!!?

visa