Välkommen till Resurscentrums frågelåda!

Vill du ha ett snabbt svar - sök i databasen: Anpassad Google-sökning
(tips för sökningen).
Använd diskussionsforum om du vill diskutera något.
Senaste frågorna. Veckans fråga.

4 frågor/svar hittade

Ljud-Ljus-Vågor [15585]

Hej! Jag jobbar om strålning i skolan och om ifall mobilen strålning är farlig för oss eller inte. Så jag har ett par frågar jag gärna vill ha svar på.

1) Vilket samband finns det mellan master och telefoner och strålning?

2) Vilken betydelse har användarens ålder?

Tack på förhand.
/Caroline S, Fristorpsskolan, Kristianstad

Caroline! Eftersom man normalt är mycket närmare telefonen än masten, är det strålningen från telefonen som bör ge den största effekten. Nu är det så att det är mycket svårt att mäta eventuella skador och den avlämnade energin i kroppen (framför allt i huvudet för icke-handsfree) är mycket liten. En del telefoner anpassar sändeffekten efter hur bra förbindelsen är med basstationen. För detta är det alltså bra att ha en basstation nära.

När det gäller sådana här s.k. sena skador (skador som uppstår mycket efter exponeringstillfället), anser man att barn skall skyddas mer än äldre. Men kunskapen om riskerna är mycket begränsade.

Se vidare Mobiltelefoni#Elektromagnetiska_fält och tidigare svar på liknande frågor: mobiltelefon, strålning från . Se även Strålsäkerhetsmyndigheten (välj Magnetfält och trådlös teknik, Mobiltelefoni i menyn). Länk 1 är Strålsäkerhetsmyndighetens råd.

Nyckelord: strålning, faror med [23]; mobiltelefon, strålning från [4];

1 http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/Allmanhet/Magnetfalt--tradlos-teknik/Mobiltelefoni/Mobilrad/

Ljud-Ljus-Vågor [13985]

Jag håller på med ett projekt arbete 100 poäng (gymnasiepoäng). Där jag och min grupp ska behandla området: Mobiltelefonstrålning och dess eventuella hälsorisker.

Nu e det så att jag läst i en artikel om forskning på lunds universitet. Det var en grupp den så kallade BBB gruppen (blood brain barrier) som hade utfört expriment på möss som visade att strålning motsvarande den ifrån mobiltelefoner kunde orsaka läkage igenom BBB. Strålning skulle också (i förlängningen?) döda nervceller i hjärnan. Någon ide´ om var jag skulle kuna ta del om mera info på området ec publikationer etc?
/Kalle L, Bruksgymnasiet, gimo

Ambitiöst projekt - detta är något vetenskapen har arbetat med flera år och inte lyckats lösa . Men jag förstår att projektet går ut på att reda ut var vi står i dag.

En av författarna till artikeln du nämner är professor Bertil R Persson vid Institutionen för medicinsk strålningsfysik vid Lunds universitet. Jag tror emellertid att eventuella artiklar du kan hitta är mycket svåra att läsa.

Jag tror att er bästa utgångspunkt är Strålsäkerhetsmyndigheten . Förutom bra information finns där länkar till mer information. Pröva även länkarna nedan.

Nyckelord: mobiltelefon, strålning från [4];

1 http://electronics.howstuffworks.com/cell-phone-radiation.htm
2 http://fragelada.fysik.org/index.asp?keyword=str%E5lning%2C+faror+med

Ljud-Ljus-Vågor [13910]

Hej är det sant att vi förlorar mer hjärnceller p.g.a. att det finns väldigt många olika slags vågor i luften nu för tiden? Kanske inte var så fysikrelaterad men om jag skulle fråga en läkare skulle han säga att den var fysikrelaterad med tanke på vågornas egenskaper...
/daniel j, tranäs, åkeby

Daniel! Vågorna är kanske fysik medan effekterna är fysiologi (medicin). För det första är den mesta strålningen som finns omkring oss naturlig och inte konstgjord.

S.k. joniserande strålning från t.ex. utbränt kärnbränsle är definitivt farlig, så den måste vi förvara långt ifrån människor. Verkningarna av annan strålning, t.ex. mikrovågor från mobiltelefoner, vet vi mycket mindre om. En strålningstyp som orsakar mycket skador (hudcancer) är ultraviolett strålning från solen.

Jag tror inte strålning dödar hjärnceller direkt, den vanligaste verkan av stora doser är cancer som uppstår efter ganska lång tid.

Den mest tillförlitliga informationen om effekter av strålning finns på Strålsäkerhetsmyndigheten .

Nyckelord: strålning, faror med [23]; mobiltelefon, strålning från [4]; *fysiologi [12];

Jag arbetar för tillfället med ett omfattande projektarbete i vilket jag undersöker hurvida mobiltelefoners strålning är farlig eller ej, för tillfället håller jag på och undersöker om strålningen ev kan skada (göra brott i) DNA-kedjan. Min fråga till Er är om ni redan vet något om detta, finns det något som påvisar att det är på detta viset, när jag har läst info bl a på internet har det kommit upp ett flertal tillfällen nämligen. Tacksam för svar.
/Carl W, GBG Högre Samskola, Göteborg

Det är svårt att tro att mikrovågsstrålningen från en mobiltelefon skulle kunna orsaka brott i DNA. Den har alldeles för liten energi. Mycket av vad som finns i ämnet finns under länk 1 nedan.

Nyckelord: strålning, faror med [23]; mobiltelefon, strålning från [4];

1 http://www.fysik.org/website/showPage.asp?ch=16&it=243

Senaste ändringen i databasen gjordes 2017-07-06 14:08:20.