Vill du ha ett snabbt svar - sök i databasen: Anpassad Google-sökning 6 frågor/svar hittade Ljud-Ljus-Vågor [20752] Ursprunglig fråga: Svar: En kolkornsmikrofon består av kolpulver i en sluten kapsel och ett från kapseln isolerat rör sig, och läggs en spänning mellan kapseln och membranet kommer strömmen genom mikrofonen att variera i takt med ljudvågen (se nedanstående bild). Kvaliteten är låg med begränsat frekvensomfång och mycket brus. (Mikrofon#Kolkornsmikrofon ) Se även Microphone#Carbon och Carbon_microphone . Nyckelord: akustik [6]; 1 http://www.thescienceforum.com/physics/29925-can-we-build-sound-dependent-resistor.html Ljud-Ljus-Vågor [18412] Svar: Se vidare 14606 och länkar om akustik i svaret. Nyckelord: akustik [6]; Ljud-Ljus-Vågor [17180] Svar: Vad gäller gångtunneln så tror jag inte att det har med längden av tunneln att göra. Jag tror det är samma effekt som beskrivs i fråga 14606 (andra stycket om kupoler i T-centralen): den runda formen gör att ljud kan reflekteras inte från en punkt på en plan vägg utan från en halvcirkel längs valvet på tunneln. Ljudnivån blir då kraftigt förstärkt genom den fokuserande effekten och vi uppfattar det som ett eko även om fördröjningen är mycket liten. Nyckelord: akustik [6]; eko [3]; Ljud-Ljus-Vågor [14620] Ursprunglig fråga: Svar: För det första gäller som för all reflektion att reflektionsvinkeln är lika med infallsvinkeln. Sedan finns det ett samband mellan ljudhastigheten v, frekvensen f och våglängden l: v = f * l: Om vi antar en våglängd på 1 dm (0.1 m) får vi f = (340 m/s)/(0.1 m) = 3400 s-1 = 3400 Hz Om din vågighet är av storleksordningen 1 dm och dalar och toppar går vertikalt tror jag man kan förstå varför låga frekvenser försvinner: låga frekvenser motsvarar långa vågländer och för en sådan våg är väggen platt och kan inte effektivt reflektera ljudet tillbaka till dig (bara ett lite område vinkelrätt mot väggen kan reflektera tillbaka) Frekvenser över 3000 Hz har så kort våglängd att de "ser" räfflorna och en del har normalt infall och kan därför reflekteras tillbaka till dig Ditt fenomen har nog inget att göra med resonans, men det är intressant ändå! Nyckelord: akustik [6]; Ljud-Ljus-Vågor [14606] Ursprunglig fråga: Svar: För det första - är det verkligen sant för alla platser? Många känner till att ljud mellan två specifika punkter kan förstärkas - ett känt exempel är Whispering Gallery i St Paul katedralen i London, se Whispering_gallery . Det som sker i sådana fall är att ljudet fokuseras (samlas) i en punkt genom att det reflekteras i väggarna. Om du inte kan komma till St Pauls kanske du kommer till T-Centralen i Stockholm. I en av gångarna där finns kupoler i taket för att släppa in ljus. Ställ dig mitt i en av dessa och nynna t.ex. 'Det gör ont'. T.o.m. Lena Ph skulle vara nöjd med volymen! Detta kan emellertid inte förklara att man hör bra i antika teatrar. Fenomentet är väl dokumenterat, så det måste ligga något i att tal på scenen hörs bra från alla platser. Om ljud utsänds lika i alla riktningar kommer intensiteten att avta som kvadraten på avståndet (1/r2). Mediet (luften) orsakar dessutom en viss dämpning. Det betyder att utan fokusering på vissa punkter måste ljudvolymen på de bakre platserna vara mycket lägre än på de främre. Om ljudet uppfattas bra beror på detektorns (örats) känslighet och, antagligen det viktigaste (se länk 1), bakgrundsljud och störande reflektioner (efterklang). Jag tror alltså att den enda rimliga förklaringen till fenomenet är att ljud från scenen tar sig fram obehindrat medan störande ljud från andra källor dämpas. Det är alltså signal/bakgrundsförhållandet som är viktigt eftersom ett friskt öra är mycket känsligt även för mycket låga ljudnivåer. En antik teater är också öppen, vilket betyder att det inte kommer störande ekon från tak och väggar. Hur man i antiken kunde konstruera sådana teatrar utan dagens datorsimuleringar är svårt att förstå, men man måste helt enkelt ha prövat sig fram - man hade ju gott om slavar för byggarbetet! Se vidare Acoustics . Nedanstående bild på en romersk teater i Amman är från Wikimedia Commons.
Nyckelord: akustik [6]; Elektricitet-Magnetism [14191] Svar: I plasmuggstelefonen transporteras ljudet i form av svängningar i snöret. Dessa svängningar avtar när de går fram i snöret (man säger att svängningen dämpas). Om snöret är för långt är svängningarna för svaga för att ge upphov till ljud i den andra plastmuggen. I en riktig telefon omvandlas ljudet till en elektrisk signal i mikrofonen. Denna elektriska signal kan gå långa sträckor i koppartråd eller, om den omvandlas till ljus, i en optisk fiber (en tunn glasstav). Dessutom kan man sätta in förstärkare på vägen, så att signalen kan göras större. Nyckelord: akustik [6]; Frågelådan innehåller 7624 frågor med svar. ** Frågelådan är stängd för nya frågor tills vidare **
|
Denna sida från NRCF är licensierad under Creative Commons:
Erkännande-Ickekommersiell-Inga bearbetningar.