Universum-Solen-Planeterna [9975]

Hej! Jag har läst att det finns en möjlig bild av universum som oscillerande. Om vi skulle förutsätta att detta stämmer, finns det då någonting som utesluter att universum redan kollapsat till en singularitet ett antal gånger, för att sedan födas om igen..?
/Johan E, Staffanskolan, Ljusne

Den modell du skisserar, har varit ur mode i flera decennier. Det har varit "förbjudet" att tala om tiden före Big Bang. Extrapolerar man universum tillbaks i tiden, kommer man till en punkt där gravitationen måste behandlas kvantmekaniskt. Det kan man inte göra med den allmänna reativitetsteorin. Vi hade alltså inte fysikaliska modeller för att hantera detta. Därför talade man om en singularitet, vi kan inte se bortom denna punkt (Roger Penrose och Stephen Hawking, 1960-talet).

Nu håller läget på att svänga. Även om man inte är färdig, arbetar man med teorier, där man kan hantera gravitationen kvantmekaniskt (supersträngteorier, M-teori). Då finns inget behov av någon singularitet längre, det går att räkna vidare bakåt. Det blir då möjligt att universum kan ha ett pulserande förlopp med upprepade Big Bangar. Det hela är fortfarande högst spekulativt.

1 http://wwwphy.princeton.edu/~steinh/cyclintro/index.html