Universum-Solen-Planeterna [9935]

Hej,jag undrar om den mörka energin deltar i universums expansion, vilka säger att den gör det, vilka att den inte gör det. Vad skulle det innebära om den inte gjorde det?

Vad innebär Einsteins kosmologiska konstant?

Det står i en bok jag har att gravitationen inte uppkom förrän förtätningarna i stoftmolnet var tillräckligt stora. Hur uppkom förtätningarna om det inte var med gravitationens hjälp?
/Rebecka H, stagnelius, kalmar

Om den mörka energin hade deltagit i universums expansion, hade aldrig galaxer eller stjärnor kunnat bildats. Den skulle då hela tiden dominerat över gravitationen. När galaxerna bildades var den mörka energin obetydlig jämfört med materien.

Många tror att den mörka energin är just Einsteins kosmologiska konstant, men vi vet inte säkert. Einstein införde den därför att han trodde att universum var statiskt (oföränderligt). Han behövde då något som motverkade gravitationen. När man senare upptäckte universums expansion, sade Einstein att den kosmologiska konstanten var hans livs största tabbe. Nu har den alltså kommit till heders igen.

Gravitationen har funnits hela tiden, men den kom att förstora de små variationerna i densitet som fanns från början. Dessa kan tänkas ha uppstått genom så kallade kvantfluktuationer i ett mycket tidigt stadium.