Kraft-Rörelse [9884]

Einstein sier selv at relativitetsteorien sier noe om hvordan ur og staver oppfører seg fysisk. Dermed, når en snakker om masseøkning i denne forstand, må det være slik at massens partikler "blåser seg opp" på en eller annen måte. Men hvis også dette skal gjelde begge veier, sett fra system A blåser B seg opp, og omvendt, er det snakk om et synsbedrag, og dermed ligger det ikke noe fysisk i det. Jeg har kommet fram til at den spesielle relativitetsteorien er et matematisk redskap som ikke forteller om noe fundamentalt ved naturen, som antakelig den generelle gjør. Riktig eller galt? Takknemlig for svar.
/vanja M, Horten vgs, Horten

Visst är massökningen ett reellt fysiskt fenomen. Vid de avslutade LEP experimenten vid CERN var elektronerna och positronerna 200000 gånger tyngre än stillastående partiklar. Högst påtagligt. Detta beror ytterst på att ljushastigheten är konstant i alla inertialsystem, något som strider mot sunt förnuft. Då kan man väl säga att speciella relativitetsteorin verkligen säger något fundamentalt om naturen!

Den inkluderar inte gravitationen. Den allmänna relativitetsteorin är en relativistisk gravitationsteori.