Partiklar [9718]

Hej, och tack för en suverän sida!!!!

Har två frågor:

1. Det kan ju inte bli kallare än absoluta nollpunkten, men hur varmt kan det bli? Finns det någon gräns, eller kan det i princip bli hur varmt som helst? Om det finns en gräns, vart går den i så fall (i teorin) och varför? Dessutom, hur hög temperatur har forskare lyckats skapa/mäta upp på jorden?

2. Universum är ju oändligt stort. Men hur förhåller det sig med motsatsen? Kan något bli oändligt litet? Om inte...varför då? Så länge det finns "massa" så måste man väl kunna halvera denna "massa" i oändlighet (ja i teorin i alla fall). Man har ju tex lyckats klyva atomer. Annars måste det förhålla sig så att "något" övergår från "massa" till "energi" om det blir tillräckligt litet och när sker i så fall det och varför?

Har försökt leta överallt på internet (inkls här) men inte hittat några svar på dom frågorna, så nu hoppas jag på er.
/Marie B, Söderby Skola, Borlänge

1. Beroende på definitionen av temperaturskalan, kan man faktiskt tala om temperaturer under absoluta nollpunkten. Se svaret nedan. Men det är nog mest ett kuriosum. 2*1012K är den högsta temperaturen i vanlig mening. Se svaret nedan.

2. Den minsta längd man brukar tala om är Plancklängden (10-35 m), där gravitationen måste behandlas kvantmekaniskt. Det kan vi ännu inte riktigt. Protonen är 10-15 m. Det minsta som är utforskat experimentellt är 10-19 m.

Nyckelord: temperatur/temperaturskalor [17];