Materiens innersta-Atomer-Kärnor [970]

Hej, jag har några frågor: Om man har gjort ett nytt grundämne, hur får man reda på hur många neutroner, protoner det finns i kärnan. Vikten vet jag hur man räknar ut, men inte hur man tar reda på vad som finns i kärnan? Finns det något system? Hur har man lyckats få fram det periodiska systemet?? Helium, hur kan man veta att den innehåller 2 protoner och 2 neutroner. Det jag vet är att det är så, för jag har läst det, men hur tar man reda på sånt?
/David B, Triangelskolan, Kiruna

Låt oss börja med frågan om Helium.

Med hjälp av en så kallad masspektrometer kan man mäta massan av en heliumatom. I en masspektrometer låter man joner av helium accelereras av ett elektriskt fält för att sedan avböjas av ett magnetfält. På detta sätt kan man bestämma massan.

Laddningen kan man enklast bestämma genom att ta bort elektronerna från atomen. På detta sätt får man reda på att det finns två elektroner i en heliumatom. Då måste det också finnas två protoner för att kompensera elektronernas laddning.

I princip kan man göra på samma sätt för tyngre grundämnen men det finns ett bättre sätt att bestämma antalet protoner (= atomtalet). Man mäter röntgenstrålning från atomen. Denna strålning ändras mycket regelbundet med atomtalet.

Under länk 1 hittar du lite historik om periodiska systemet.
/GO/lpe