Universum-Solen-Planeterna [9315]

Hej!! jag hoppas verkligen att ni svar på min fråga eftersom det skulle till stor hjälp min fråga är: hur kommer en komet till??
/Jenny P, dalaskolan södra, bromölla

Strax efter att solen hade bildats, snurrade en skiva av partiklar och gas runt solen. Partiklarna började slå ihop sig till allt större klumpar. Av dessa klumpar bildades de 8 inre planeterna. Utanför planetsystemet hann aldrig denna process fullbordas, så där finns halvstora klumpar kvar. Det är kometkärnorna. Så länge de är där ute, märker vi inte mycket av dem. De är mycket ljussvaga. Då och då händer en gravitationsstörning av någon sort, som länkar av kometkärnan mot det inre solsystemet. När solen värmer den, ger sig gas och stoft iväg och bildar kometsvansen.

Klumparnas kemiska sammansättning beror på temperaturen där de bildades. Där jorden bildades fanns ingen is, bara vattånga, så klumparna blev här isfria. Längre ut fanns is och också andra ämnen som var gasformiga här. Kometkärnan brukar beskrivas som en smutsig snöboll. Man är mycket intresserad av att komma över ett prov från en komet. Det är ju ett prov på solsystemets ursprungliga sammansättning.

1 http://antwrp.gsfc.nasa.gov/apod/ap010926.html