Kraft-Rörelse [9014]

Jag har på sistonde blivit väldigt intresserad av Einsteins teorier. Nu har jag läst hans teori om hur tiden förändras beroende på hastighet. Jag tror mig förstå vad han menar, men jag håller inte över huvud taget med! Om jag reser till en galax 25 ljusår härifrån, och min kompis stannar på jorden. Jag sitter i rymdfärgan och åker i ljusets hastighet till denna galax... det tar mig 25 år. Jag sitter i rymdfärgan i 25 år, och blir 25 år äldre. På jorden, under samma tid, väntar min kompis på att jag ska nå galaxen... han väntar i 25 år, och blir 25 år äldre. Vi har nu båda blivit 25 år äldre?! Om det tar ljuset 25 år att komam dit, och jag reser i ljusets hastighet, så tar det väl 25 år och inget annat!
/Paolo V, Filmgymnasiet, Malmö

Du kan inte färdas med ljushastigheten, det skulle kräva oändlig energi. Sedan resonerar helt med klassisk fysik, inte med relativitetsteori.

En klocka som färdas fort går långsammare. Det är inte abstrakt teori utan ett vardagligt fenomen för många människor, till exempel partikelfysiker. Vi kan nämna ett fall som direkt berör dig. Högt uppe i atmosfären (c:a 25 km) producerar kosmiska strålningen ett slags partiklar som kallas myoner. De har en medellivslängd på 0.0000022 s. De färdas med nära ljushastigheten (300000 km/s). Multiplicerar vi dessa tal får vi 0.66 km. Så långt skulle alltså myonera gå enligt klassisk fysik. Ändå passerar dussinvis av dessa partiklar genom din kropp varje sekund. Det beror på att deras klocka går långsammare, i typiska fall 100 - 1000 gånger långsammare.