Universum-Solen-Planeterna [8843]

Hej! Jag håller på att göra ett fördjupningarbete om kometer och skulle vilja ha fakta om kometer. Vad skulle hända om en komet krocka med jorden, vad blev följderna?
/Hanna P, Kågeskolan, Kusmark

Man brukar beskriva en komet som en smutsig snöboll, och det låter ju inte så farligt, men den kommer in med en hastighet av typiskt 70 km/s. Det betyder att den passerar de tätare delen av atmosfären på bråkdelen av en sekund. Den kommer dänga in i jordytan med en fruktasvärd energi, och orsaka en väldig explosion. En komet av storleken 10 -20 km anses hota livet på jorden.

Det där låter väl förfärligt, men sådana kollisioner är väldigt sällsynta. Sista gången en katastrof av det slaget inträffade för 65 miljoner år sedan. Då slog något ner i mellanamerika. Explosionskratern var över 100 km i diameter och den var 30 km djup. Det mesta materialet föll tillbaka i kratern, men en del spreds over hela jordklotet. Närmast kan det studeras vid Stevens klint i Danmark, där det syns som ett par cm tjockt mörkt lager. Resultatet blev att ett stort antal djurarter dog ut, bland annat dinosaurerna. De hade innan dominerat livet på jorden. Däggdjuren överlevde, kanske därför att de var så små, som möss eller mindre. Man kan förmoda att om den katastrofen inte inträffat, hade heller inte vi människor funnits till.

Många tror att det vatten som finns på jorden faktiskt kommer från kometer. Vatten är ju nödvändigt för livet.

Nyckelord: komet [14];